Forskning 10.10.2024 Gymnasieelever i kemi oplever ikke at evner i laboratoriet tæller i bedømmelse Gymnasieelever vælger kemi for at være i laboratoriet, men oplever ikke at det tæller i bedømmelsen. De praktiskglade elever risikerer at blive skubbet væk, mener tidligere gymnasielærer og ph.d.-studerende.
Skolegang 12.09.2024 Fagsprog, fastlåste former og elevroller kvæler engagementet i naturfag Når skolebørn for alvor skal til at prøve kræfter med naturfag i 6.-7. klasse, møder de op til fastlåste undervisningsformer, sproglige koder og nulfejlskultur. Det viser ny forskning fra Københavns Universitet, som ogs…
Navne 20.06.2024 Ny professor i science-identitet: Vi skal udvide, hvad der tæller i naturvidenskab Mens nogen bliver båret ind i en naturvidenskabelig karrierevej, bliver andre skubbet væk, overset og ekskluderet. Henriette Holmegaard forsker i de mekanismer, der gør naturvidenskaben utilgængelig.
kønsbias 24.08.2023 Talent er noget som mandlige studerende har I naturvidenskab betragter man talentfulde studerende som dem, der stiller skæve spørgsmål, er selvsikre og legesyge. Det er et ’snydespil’, hvor det er de i forvejen privilegerede, der vinder. Og de er oftest mænd,…
Forskning 19.05.2023 Kreative data: Tegning, dans og digte giver ekstra vinkel på kvalitativ forskning Hvis man supplerer interviews og observationer med kunstneriske metoder kan man få ny indsigt i tankerne hos informanter, mener ph.d.-studerende Ene Ernst Hoppe.
Undervisning 17.03.2023 At prikke til en død ræv er naturfagligt. Ideen om livsverdener hjælper os med se det Konceptet livsverdener kan hjælpe os med at forstå, hvorfor det kan være så svært for nogen børn og unge, at se skolens naturvidenskab som relevant for dem. Og det kan også sige noget om, hvorfor det kan være svært at…
Forskning 01.03.2023 Ph.d.-kandidat i didaktik: Vi mister nuancer, hvis vi kun ser på piger og drenge En forsimplet tilgang til betydningen af køn i undervisning kan betyde, at vigtige elementer overses, siger ph.d.-studerende Morten Stummann.
Forskning 14.10.2022 Nyt ph.d.-projekt i kemiundervisning: Åbenlyst, at vi skal sætte fokus på køn Som gymnasielærer har Jonas Niemann savnet didaktisk viden til sin kemi-undervisning. Nu skal han selv være med til at skabe den i forskningsprojektet GATE.
Forskning 17.06.2022 I det 'internationale' klasseværelse er det de danske elever, der trives Selv om undervisningen foregår på engelsk, er kulturen i klasselokalet tilrettelagt efter danske didaktiske normer, og det betyder, at internationale studerende ofte opfattes dårlige end deres danske medstuderende, mene…
Forskning 26.04.2022 Nye forskerstillinger: Vær med til at åbne porten for kvinder i STEM Forskningsprojektet GATE skal undersøge, hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet.
Forskning 05.04.2022 Ny forskning skal åbne døren for kvinder i STEM med millionstøtte fra Grundfos Fonden Forskningsprojektet GATE skal undersøge, hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet og klarer sig godt, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet. Og gøre noget ved det.
Forskning 16.03.2022 Kogler, knogler og leg giver indsigt i børns tanker om naturvidenskab For at forstå hvilke barrierer børn oplever mellem dem og naturvidenskaben, skal vi først forstå børns forhold til videnskaben. Det kræver kreative metoder, mener forskere ved Institut for Naturfagenes Didaktik.
Uddannelsesvalg 08.03.2022 Vi skal forstå, hvorfor matematik-glade kvinder skyr matematik-tunge STEM-fag Hvorfor bliver interesse for matematik i gymnasiet ikke overført til et tilvalg af de matematiktunge STEM-uddannelser?