10.10.2024 Gymnasieelever i kemi oplever ikke at evner i laboratoriet tæller i bedømmelse Gymnasieelever vælger kemi for at være i laboratoriet, men oplever ikke at det tæller i bedømmelsen. De praktiskglade elever risikerer at blive skubbet væk, mener tidligere gymnasielærer og ph.d.-studerende.
20.06.2024 Ny professor i science-identitet: Vi skal udvide, hvad der tæller i naturvidenskab Mens nogen bliver båret ind i en naturvidenskabelig karrierevej, bliver andre skubbet væk, overset og ekskluderet. Henriette Holmegaard forsker i de mekanismer, der gør naturvidenskaben utilgængelig.
19.06.2024 Ny professor: Vi skal gentænke måden, vi uddanner gymnasielærere på Der er meget lidt plads til gymnasiefokusering på universitetet, og gymnasielærer betragtes som noget, man altid kan blive, mener Lene Møller Madsen.
06.11.2023 Vær med til at skabe inkluderende undervisning i gymnasiet Er du gymnasielærer i kemi, fysik eller teknologi, og underviser du også på A-niveau på STX eller HTX? Så kan du være med til at skabe undervisning, der lader alle elever uanset køn og etnicitet se sig selv i fagene.
30.10.2023 Kursus: Sådan tager du højde for dine elevers vidt forskellige forudsætninger Bliv klogere på den nyeste forskning om deltagerforudsætninger og få værktøjer til at understøtte elevers forskellige måder at lære og deltage på.
01.03.2023 Ph.d.-kandidat i didaktik: Vi mister nuancer, hvis vi kun ser på piger og drenge En forsimplet tilgang til betydningen af køn i undervisning kan betyde, at vigtige elementer overses, siger ph.d.-studerende Morten Stummann.
14.10.2022 Nyt ph.d.-projekt i kemiundervisning: Åbenlyst, at vi skal sætte fokus på køn Som gymnasielærer har Jonas Niemann savnet didaktisk viden til sin kemi-undervisning. Nu skal han selv være med til at skabe den i forskningsprojektet GATE.
26.04.2022 Nye forskerstillinger: Vær med til at åbne porten for kvinder i STEM Forskningsprojektet GATE skal undersøge, hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet.
05.04.2022 Ny forskning skal åbne døren for kvinder i STEM med millionstøtte fra Grundfos Fonden Forskningsprojektet GATE skal undersøge, hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet og klarer sig godt, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet. Og gøre noget ved det.
08.03.2022 Vi skal forstå, hvorfor matematik-glade kvinder skyr matematik-tunge STEM-fag Hvorfor bliver interesse for matematik i gymnasiet ikke overført til et tilvalg af de matematiktunge STEM-uddannelser?