Uddannelse 04.12.2024 Hver anden studerende bekymrer sig over brugen af plagiatsoftware I en ny undersøgelse fra Københavns Universitet bekymrer over halvdelen af de deltagende studerende fra danske gymnasier og universiteter sig over brugen af software der skal afsløre plagiat. Bekymringen fører til…
Undervisning 18.11.2024 Ordbog for kropslig tænkning: Vi ved det virker, men vi mangler sproget Mange lærere bruger allerede kropslig tænkning i deres undervisning, men det er ikke nemt at sætte ord på, hvad det præcis består i, og hvorfor det virker. Det skal ændres med netværket SENSES.
Uddannelse 08.11.2024 Novo Nordisk Fonden udlover nye stipendier til masteruddannelsen i scienceundervisning Med en millionpulje støtter Novo Nordisk Fonden udvikling af undervisningstalenter på de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelserne.
Undervisning 22.10.2024 Studie finder racisme - og modstand mod det - under overfladen i gymnasiefysik Forskere ved Københavns Universitet ville vide, hvordan gymnasieelever interagerede med et undervisningsspil i fysik. Men observationerne rummede så mange eksempler på problematisk adfærd, at det ikke kunne ignoreres.
Forskning 10.10.2024 Gymnasieelever i kemi oplever ikke at evner i laboratoriet tæller i bedømmelse Gymnasieelever vælger kemi for at være i laboratoriet, men oplever ikke at det tæller i bedømmelsen. De praktiskglade elever risikerer at blive skubbet væk, mener tidligere gymnasielærer og ph.d.-studerende.
Navne 20.06.2024 Ny professor i science-identitet: Vi skal udvide, hvad der tæller i naturvidenskab Mens nogen bliver båret ind i en naturvidenskabelig karrierevej, bliver andre skubbet væk, overset og ekskluderet. Henriette Holmegaard forsker i de mekanismer, der gør naturvidenskaben utilgængelig.
Gymnasiet 19.06.2024 Ny professor: Vi skal gentænke måden, vi uddanner gymnasielærere på Der er meget lidt plads til gymnasiefokusering på universitetet, og gymnasielærer betragtes som noget, man altid kan blive, mener Lene Møller Madsen.
Uddannelse 10.06.2024 Kom på efteruddannelse med støtte fra Novo Nordisk Fonden Institut for Naturfagenes Didaktik udbyder en række kurser som lærere kan opnå støtte til at deltage i fra Novo Nordisk Fondens efteruddannelsespulje.
Uddannelse 10.06.2024 Kursus: Kom i dybden med evaluering - og afprøv AI som feedback-værktøj På efterårets kursus for undervisere på gymnasialt niveau går vi i dybden med evaluering og feedback i teori og praksis. Som noget nyt tager kurset også fat på, hvad AI kan bruges til.
Forskning 25.04.2024 Ny PhD bygger bro fra universitet til gymnasie for fremtidige matematiklærere Der er behov for en bedre forbindelse mellem universitetsmatematikkens teorier og den praktiske matematikundervisning i gymnasieskolen, hvis lærerne ikke skal miste det bredere perspektiv.
Undervisning 15.03.2024 Lyn på exoplaneter: Der er fordele ved at lære fysik uden for solsystemet At flytte fysikken adskillige lysår væk fra vores egen klode kan hjælpe elever med at forstå, at de fysiske love er universelle.
Gymnasiet 26.02.2024 Nyt forskningsprogram skal styrke science- og matematikundervisning i gymnasiet Femårigt forskningsprogram skal bygge bedre bro mellem forskere og gymnasielærere.
Studie 12.02.2024 Ny gymnasielærer: Jeg elsker at finde måder at gøre matematikken lettere at forstå Jesper Lindblad havde i folkeskolen svært ved at finde sig hjemme i det faglige. Nu skal han selv løfte gymnasieelever videre i matematik og kemi.
dannelse 30.11.2023 Professor: Vi skal ryste de unge med Big Bang og økosystemer Naturvidenskaben har et fuldstændig overset dannelsespotentiale – den kan være med til at forme unges identitet. Og naturvidenskaben fortjener derfor mere end den sekundære rolle, den spiller i dag. Lærere i udskolingen…
Forskning 09.11.2023 Løft naturfagundervisning gennem embodied cognition Bliv en del af SENSES-netværket
Forskning 06.11.2023 Vær med til at skabe inkluderende undervisning i gymnasiet Er du gymnasielærer i kemi, fysik eller teknologi, og underviser du også på A-niveau på STX eller HTX? Så kan du være med til at skabe undervisning, der lader alle elever uanset køn og etnicitet se sig selv i fagene.
Uddannelse 30.10.2023 Kursus: Sådan tager du højde for dine elevers vidt forskellige forudsætninger Bliv klogere på den nyeste forskning om deltagerforudsætninger og få værktøjer til at understøtte elevers forskellige måder at lære og deltage på.
Forskning 17.01.2023 Derya så 1.g'ere snuble i matematik. Nu vil hun bygge en bedre bro til grundskolen Med lektionsstudier som metode vil ph.d.-studerende Derya Diana Cosan skabe samarbejde mellem lærere i grundskole og gymnasiet.
Uddannelse 16.12.2022 Novo Nordisk Fonden udlover stipendier til masteruddannelsen i scienceundervisning Med en millionpulje støtter Novo Nordisk Fonden udvikling af undervisningstalenter på de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelserne.
MONA - MATEMATIK- OG NATURFAGSDIDAKTIK 08.12.2022 Nyt MONA: Få M'et ind i STEM Årets tredje nummer af MONA er udkommet og på vej ud til alle abonnenter.
Forskning 29.11.2022 Fra solomission til kollektiv indsats: Lektionsstudier giver fælles sprog Danske forskere har for første gang systematisk afprøvet lektionsstudier på gymnasialt niveau. Forandringen er langsom, men resultaterne er lovende, fortæller forsker.
Uddannelse 03.11.2022 Mød studerende på master i science-undervisning Læs hvorfor Pelle, Filis og Kåre har valgt at tage masteruddannelsen i science-undervisning.
Forskning 14.10.2022 Nyt ph.d.-projekt i kemiundervisning: Åbenlyst, at vi skal sætte fokus på køn Som gymnasielærer har Jonas Niemann savnet didaktisk viden til sin kemi-undervisning. Nu skal han selv være med til at skabe den i forskningsprojektet GATE.
Undervisning 06.10.2022 Simple greb kan gøre de gamle elevøvelser mere undersøgelsesbaserede Det kræver øvelse før undersøgelsesbaseret undervisning bliver intuitivt. Men der er nemme måder at starte ud på, fortæller lektor Lene Møller Madsen.
SNYD 20.09.2022 Slettet data og plagiat: Gymnasieelever ved ikke, hvornår de bryder regler Elever på gymnasieniveau forstår ikke, hvornår de bryder akademiske normer, viser studie. Vi skal gentænke vores ide om den snydende elev, mener forsker.
Undervisning 23.06.2022 Tag kroppen i brug i naturfagsundervisningen Eleverne tænker bedst, hvis de tænker med deres kroppe. Forsker Magdalena Kersting giver tre bud på, hvordan lærere kan hjælpe elever med at bruge deres kroppe i den videnskabelige fornufts tjeneste.