Gymnasiefremmede elever, 1. runde, 2010/2011
Negativ social arv - følge-, faciliterings- og analyseprojekt
Ni netværk af gymnasiale uddannelser (stx, hhx, htx og hf) har gennemført udviklingsprojekter, hvor indsatser i og omkring undervisningen skal forbedre gymnasiefremmede elevers muligheder i gymnasiet. IND's projekt har fulgt projekterne og analyseret de tværgående erfaringer.
Følge- og analyseprojektet har bidraget til kvalificering af og opsamling på tværgående erfaringer og konklusioner fra de skolebaserede netværksprojekter, som blev igangsat fra januar 2010.
Følge- og faciliteringsdelen af IND's projekt har bidraget til at sikre en fælles rød tråd gennem skoleprojekterne i form af nogle fokuspunkter, som skulle gøre det muligt at foretage en samlet vurdering af erfaringerne, og på denne baggrund formulere anbefalinger til videre udviklingslinjer i arbejdet med at støtte gymnasiefremmede elevers udbytte af undervisningen.
Projektet er finansieret af Undervisningsministeriet, Institut for Naturfagenes Didaktik samt de medvirkende skoler.
Dette var første runde af projekter om gymnasiefremmede. Oversigt over alle runder: Se boksen til højre
I forbindelse med slutkonferencen den 29. marts 2011 er der udgivet en kort, sammenfattende rapport fra følge- og analyseprojektet:
Lars Ulriksen
Christine Holm
Aase H. Bitsch Ebbensgaard (Aebbensgaard@ind.ku.dk)
Projektet startede december 2009 og løb frem til april 2011
Projektet fortsatte med en ny runde af netværksprojekter fra januar 2011 til juli 2012 - se mere information på: Gymnasiefremmede elever - følge-, faciliterings- og analyseprojekt
- Læs den detaljerede projektbeskrivelse for IND's projekt
Projekter om gymnasiefremmede
Institut for Naturfagenes Didaktik var i perioden 2010-2014 involveret en række netværksprojekter under UVM, som gik ud på at øge det faglige udbytte for gymnasiefremmede elever:
1: Gymnasiefremmede 2010/2011
2: Gymnasiefremmede 2011/2012
3: Gymnasiefremmede 2012/2013
4: Gymnasiefremmede 2012/2014