21. december 2023

Ny adjunkt: Evolution plages af sejlivede misforståelser

Evolution

Den brede forståelse af evolution er plaget af særligt resistente og dybtliggende misforståelser. Evolutionsprocessen går stik imod vores indbyggede bias, siger adjunkt Daniela Fiedler.  

Når man kommunikere om evolution fristes man til at bruge et sprog, der er meget aktivt, så det lyder som om organisme tager et valg om at udvikle sig. Men det er selvfølgelig ikke det, der sker, siger adjunkt Daniela Fiedler.
Når man kommunikere om evolution fristes man til at bruge et sprog, der er meget aktivt, så det lyder som om organisme tager et valg om at udvikle sig. Men det er selvfølgelig ikke det, der sker, siger adjunkt Daniela Fiedler. (Illustration skabt med AI)

Evolutionen er rammeværket, som binder resten af den biologiske videnskab sammen. Men trods den centrale rolle den spiller i videnskabelig forståelse, er evolution et område præget af mange sejlivede misforståelser, der er komplicerede at komme til livs.  

"Evolution strider med den indbyggede bias, vi bruger til at forstå vores omverden,” siger Daniela Fiedler, der er ny adjunkt på Institut for Naturfagenes Didaktik. 

Daniela Fiedler
De fleste udfordringer for formidling af evolution er stadig forbundet med religion, siger Daniela Fiedler.

“Vi har en indgroet ide om, at alting har et mål og en plan. Men der er ikke noget mål med evolution, den sker bare. Det er med til at gøre den svær at forstå.” 

De enormt kompleks biologiske processer, der er involveret i evolution, gør det selvfølgelig ikke nemmere. Men selv blandt eksperter er der en tendens til at kommunikere videnskaben på en måde, der nemt fodrer fejlagtige forståelser, pointerer Daniela Fiedler.  

“Vi vil ofte gerne koge processen ned til en kort sætning, og så kan vi ikke undgå, at der mangler meget. Nogle gange fristes man til at bruge et sprog, der er meget aktivt, så det lyder som om organisme tager et valg om at udvikle sig. Men det er selvfølgelig ikke det, der sker.” 

At vælge at gå på land 

Daniela Fiedler færdiggjorde i 2018 sin ph.d., der blandt andet viste, hvordan særligt abstrakte koncepter omkring tilfældighed og sandsynlighed volder problemer for elever og undervisere. Siden da har hendes forskning haft sit omdrejningspunkt i undervisning, læring og formidling af evolution - sidstnævnte fx i form af børnebøger.  

“Jeg vejledte en ph.d.-studerende, der undersøgte, hvordan bøgerne greb det an, og særligt om de rummede tre principper: variation, nedarvning af den variation og selektion. Det er sådan evolution generelt virker. Der er bøger, der møder alle tre principper. Men der er også mange børnebøger, som har en hovedperson, der aktivt træffer et valg om fx at gå op på land,” fortæller Daniela Fiedler.  

“Det er klart at de misforståelser, skal rettes op senere, og det er virkeligt svært fordi de her misforstået er situeret meget dybt i os Det er svært for os at komme fri fra, men hvis vi kan tænke langsomt om det – frem for at bruge vores intuition – så kan vi måske tale mere korrekt om det. “ 

Man kan ikke parkere sin tro ved døren 

Mens evolutions-misforståelser kan findes overalt, så er de særligt udbredte i religiøse kredse. Det er ikke kun en udfordring i visse amerikanske stater, men også i sekulære lande som Danmark og Tyskland, Daniela Fiedlers hjemland.   

“De fleste udfordringer for formidling af evolution er stadig forbundet med religion. Det kan vi ikke undsige os. Der vil altid være en personlig individuel ting, og du kan ikke bede folk stille deres tro ved døren,” siger Daniela Fiedler.  

Der er ikke noget mål med evolution, den sker bare. Det er med til at gøre den svær at forstå.

Daniela Fiedler

Som underviser eller formidler bør man være bevidst om de ideer, der hersker i nogle kredse. Når man som i Danmark har fag dedikeret til religion, er det nemmere at holde de teologiske diskussioner ude af de videnskabelige fag, vurderer Daniela Fiedler.   

“Der er mange, der er dybt religiøse, og stadig tror på evolution som vi kender den i dag. For mit eget vedkommende betyder det ikke noget, at nogen mener gud opfandt evolution. De skal stadig være i stand til at forklare, hvordan processerne virker videnskabeligt. Det er min opgave som underviser.“ 

Kontakt

Daniela Fiedler
Tenure Track Adjunkt
Institut for Naturfagenes Didaktik
dfiedler@ind.ku.dk

Emner

Læs også