Inddrag videnskabsteoretiske aspekter i din undervisning
Vi tager udgangspunkt i cases, som vi på Institut for Naturfagenes Didaktik bruger i vores undervisning i videnskabsteori på bacheloruddannelser ved SCIENCE på Københavns Universitet.
Serien omfatter 6 artikler, som er udgivet i tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab, hvorfra de frit kan downloades. Forfatterne er forskere tilknyttet Institut for Naturfagenes Didaktik på KU, Sektionen for Videnskabsteori og videnskabshistorie.
Artiklerne kan frit downloades fra Aktuel Naturvidenskab:
- Modelvalg og ansvar (AN1, 2018)
- Kan man måle hvad dyr tænker og føler? (AN2, 2018)
- Big Datas Titanic? (AN3, 2018)
- Termodynamikkens fjerde hovedlov (AN 4, 2018)
- Når forskellige fagligheder mødes og ny forskning opstår (AN5, 2018)
- Videnskabelig usikkerhed i kemi: Hvad er farligt (AN6, 2018)
Download oversigt: Cases til videnskabsteori til brug for undervisningen i gymnasiet (pdf)
Se også undervisningsmaterialet Matematikkens metode og identitet (word-fil) med arbejdsspørgsmål til de tre artikler om matematik. Det er udarbejdet af Signe Agerholm Clausen, Favrskov Gymnasium og findes på Aktuel Naturvidenskabs side med undervisningsmateriale.