Ny gymnasielærer: Jeg elsker at finde måder at gøre matematikken lettere at forstå
Jesper Lindblad havde i folkeskolen svært ved at finde sig hjemme i det faglige. Nu skal han selv løfte gymnasieelever videre i matematik og kemi.
Jesper Lindblad blev aldrig i tvivl. Han startede på matematikstudiet på Københavns Universitet med planen om at blive gymnasielærer, og i dag har han både landet specialet i didaktik og en fuldtidsstilling på sit gamle gymnasium.
“Jeg har vist siden jeg startede i gymnasiet, at jeg gerne ville være lærer,” fortæller Jesper Lindblad.
“Der har været mange ting på studiet, der har været spændende, men aldrig noget, der var federe end at undervise.”
I folkeskolen følte Jesper Lindblad sig dårligt til rette i det faglige. Men efter et par år på efterskole var har ikke bare overbevist om, at han kunne læse videre inden for yndlingsfaget matematik. Han fik også tro på, at han kunne lære fra sig.
“Jeg altid elsket at nørde rundt i matematikken - især som underviser. Jeg ved, det er et fag, mange har svært ved, og jeg elsker at finde måder at gøre det lettere for folk,” fortæller Jesper Lindblad.
Vil du være gymnasielærer?
For at blive gymnasielærer skal du gennemføre en kandidatuddannelse, helst med to fag, som begge giver dig kompetencer til at undervise på et gymnasium.
Du starter med at søge om optagelse på én bacheloruddannelse og senere vælge gymnasiesidefag.
Som færdig kandidat fra KU skal du søge ansættelse ved en gymnasial uddannelse og gennemføre pædagogikum inden for det første år for at opnå pædagogisk kompetence.
At se elever udvikle sig
Med et studiejob som lektiehjælper har Jesper Lindblad fået lov trænet sin evne til at forstå det stof, der volder dem problemer.
“Det gav mig rigtig meget blod på tanden. Det er normalt en stilling, man har i et enkelt år, men jeg endte med at arbejde der i 5 år,” fortæller han.
“Det er en styrke for mig, at jeg har arbejdet så meget med enkelte elever og lært mange forskellige indlæringsteknikker på mange forskellige emner, så jeg kan finde en måde, der hjælper den enkelte elev. Jeg håber, at jeg kan bruge den evne og overføre den til et klasseværelse.”
Jobbet som lektiehjælper blev i første omgang til barselsvikar. Og nu har Jesper Lindblad fået fast stilling som gymnasielærer og udsigt til et pædagogikum.
“Jeg tror det bliver rart at have eleverne i længere tid, hvor man virkelig kan følge dem, og se dem udvikle sig. Det bliver en rigtig fed oplevelse.”
Tværfaglig forståelse af verden
Det var en dygtig lærer på Jesper Lindblads gymnasium, der fik hans øjne op for kemien, som senere blev det oplagte sidefag. Og kombination med matematikken hænger godt sammen, mener han.
“Tværfaglighed har altid tiltalt mig meget, og jeg bruger det meget i min undervisning. Jeg har altid haft en følelse af, at det ikke giver mening i den virkelig verden at isolere de her discipliner,” siger Jesper Lindblad.
Der har været mange ting på studiet, der har været spændende, men aldrig noget, der var federe end at undervise.
Jesper Lindblad har dyrket tværfagligheden på studiet, når muligheden bød sig. Senest ved at skrive speciale om det tværfaglige samarbejde mellem matematik og kemi i studieretningsprojektet.
“Jeg har også en tendens til at trække matematikken med ind, når jeg underviser i kemi. Tværfagligheden åbner op for rigtig mange muligheder og forståelser af verden.”
Opleve lærerens perspektiv
Selv om Jesper Lindblad valgte at skrive både bachelor og speciale i didaktik, var det ikke et fag, der faldt ham naturligt.
“Jeg kunne godt mærke, at det var noget helt andet end det fagfaglige, og det var ikke det, jeg var bedst til,” forklarer han.
“Men det var spændende og det var det jeg tænkte, jeg bedst kunne bruge.”
Gennem didaktikfaget fik Jesper Lindblad mulighed for at prøve et undervisningsforløb af i en gymnasieklasse, og han anbefaler, at man bruger de muligheder der er, for at prøve kræfter med klasseværelset.
“Det er vigtigt, at man oplever lærerens perspektiv både i forhold til forberedelse og til at prøve undervisning af selv. Det gav et bedre billede af, hvad det vil sige at være lærer.”