Novo Nordisk Fonden udlover nye stipendier til masteruddannelsen i scienceundervisning
Med en millionpulje støtter Novo Nordisk Fonden udvikling af undervisningstalenter på de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelserne.
Novo Nordisk Fonden har igen i år valgt at udlove stipendier til undervisere, der ønsker at tage masteruddannelsen i scienceundervisning.
Med en samlet støtte på otte millioner kroner sikrer fonden, at 20 kandidater kan få økonomisk støtte til masteruddannelsen. Hvert stipendium er på op til DKK 400.000 og kan både dække udgifter til selve uddannelsen samt frikøb af gymnasielærerens tid til studierne.
“Vi er rigtig begejstrede for, at Novo Nordisk Fonden endnu engang vælger at støtte vores undervisningstalenter med de her stipendier,” siger studieleder Lene Møller Madsen, der er professor på Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns Universitet.
“Masteruddannelsen i scienceundervisning er designet til at gøre erfarne undervisere endnu bedre, og med støtte fra fonden får flere undervisere mulighed for at udvikle deres praksis.”
Novo Nordisk Fondens stipendier kan søges mellem 3. december 2024 og 25. februar 2025. Da stipendiet ikke dækker den fulde uddannelsestid på et årsværk fordelt over tre år, skal uddannelsesinstitution og/eller ansøger medfinansiere den resterende tid.
Erfaring og forskning
Hvis man er nysgerrig på muligheden for at søge et stipendium – og på uddannelsen generelt – kan man høre mere på et af de to online informationsmøder den 6. eller 24. februar 2025.
Uddannelsen er målrettet undervisere i naturvidenskabelige fag på gymnasialt niveau eller tilsvarende, fortæller Lene Møller Madsen.
“På uddannelsen kobler du din egen undervisningserfaring med den nyeste viden fra forskning i naturfagsdidaktik. Det er en mulighed for at få nye vinkler på din undervisning.”
Masteruddannelsen i scienceundervisning er tilrettelagt som et deltidsstudie over 3 år, så det er muligt at arbejde ved siden af. Hvis man ikke er sikker på, om man vil læse det samlede master-forløb, kan de enkelte kurser også læses hver for sig.
Vægt på motivation og erfaring
Det er Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet, der står for det faglige indhold på uddannelsen. Og det er også her, at et udvalg kommer til at evaluere alle stipendium-ansøgningerne - før Novo Nordisk Fonden beslutter, hvem der i sidste ende skal modtage støtten.
Udvalgets kriterier går blandt andet på ansøgerens motivation, som beskrevet i ansøgningen, samt et tilsagn fra rektor.
“Vi lægger mærke til, om ansøgere har udgivet undervisningsmateriale, udviklet metoder eller har erfaring med kompetenceudvikling af kollegaer. Og vi lægger vægt på at have diversitet i forhold til både køn, geografi og fagområde,” siger Lene Møller Madsen.
Alle kriterier behøver ikke være mødt, for at en ansøgning kan tages i betragtning. Og derfor opfordrer Lene Møller Madsen også alle, der er interesseret i masteruddannelsen, til at ansøge om stipendiet.