5. april 2024

Nyt podcast: Hvordan bliver algoritmisk bias til teknologiforståelse i matematik

Teknologiforståelse

Podcast-serien ‘Matematikken i teknologien’ følger forskningsprojektet Albatros, der skal bringe den nyeste viden om algoritmisk bias ind i matematiktimen.  

Du kan følge med i forskningsprojektet Albatros gennem en ny podcast-serie.
Du kan følge med i forskningsprojektet Albatros gennem en ny podcast-serie.

Forskningsprojektet Albatros har til formål at bringe den nyeste viden om algoritmisk bias ind i matematiktimen. Og det arbejde kan man nu følge i en ny podcast-serie – Matematikken i teknologien. 

Bias i algoritmer er en af de definerende problematikker for nogle af tidens vigtigste teknologier. Og derfor også et oplagt emne når teknologiforståelse skal finde plads i matematiktimen, mener Andreas Lindenskov Tamborg, adjunkt på Institut for Naturfagenes Didaktik og leder af forskningsprojektet. 

“Uanset om vi taler om sociale medier eller generativ AI som ChatGPT, så er det vigtigt, at skoleelever får en grundlæggende forståelse for, hvorfor en algoritme kan have bias. Og den forståelse, de har brug for, kommer fra matematikken,” siger han.  

“Ved at arbejde med det her emne, kan eleverne få øjnene op for matematikkens rolle i teknologien, og få en fornemmelse af de kritiske spørgsmål man skal stille til algoritmer, man bliver udsat for.”  

 

Matematikken tilsidesættes

Albatros gennemføres med støtte fra Novo Nordisk Fonden i et partnerskab mellem Institut for Naturfagenes Didaktik og EdTalk, der også står for podcastet. Her vil man over projektets levetid kunne høre interviews med både forskere i didaktik og i datalogi – og på nærmeste hold følge projektet, når det kaster ny forskning og nye undervisningsmidler af sig.  

Et af pejlemærkerne bliver, at få teknologiforståelsen integreret matematik på en måde, der ikke går ud over den gode matematikundervisning, der foregår i grundskolen i dag, siger Andreas Lindenskov Tamborg.  

“Vi har set, at matematiklærere oplever, at de kommer til at tilsidesætte matematikken når de skal finde plads til teknologiforståelse, og det er problematisk,” forklarer han.  

“Derfor skal vi ikke bare finde måder at oversætte datalogiforskningen til nogle autentiske cases, som skoleelever har mulighed for at arbejde med. Vi skal også finde de rigtige steder i matematikkens læreplan, at koble det til.” 

Hør de første afsnit i serien 'Matematikken i teknologien' her



Kontakt

Andreas Lindenskov Tamborg
Adjunkt, Institut for Naturfagenes Didaktik
Email: andreas_tamborg@ind.ku.dk
Telefon: 35325223

Mathias Lund Schjøtz
Stifter og faglig direktør, EdTalk
Email: mathias@edtalk.dk
Telefon: 31721836

Emner

Læs også