Sektioner
Forskere ved Institut for Naturfagenes Didaktik er organiseret i fire sektioner. Find beskrivelser af forskningsgrupper her.
Sektion for Didaktik
Forskerne i sektionen arbejder med forskning og undervisning i de naturvidenskabelige fags didaktik, herunder biologiens, datalogiens, fysikkens, geografiens og matematikkens didaktik. Også computerteknologiens rolle i undervisning og uddannelse – både som værktøj og indhold – optager mange af os. Fælles er optagetheden af undervisningens indhold og udformning, herunder didaktisk designforskning, samt de omtalte undervisningsfags udvikling, forandring og fornyelse.
Sektionsleder: Carl Winsløw
Sektion for Videnskabshistorie og Videnskabsteori
Forskningen i Sektion for Videnskabshistorie og Videnskabsteori om handler naturvidenskaberns, sundhedsvidenskabernes, og socialvidenskabernes grundlag, praksis, anvendelse og nyere historie. Sektionens videnskabelige medarbejdere er i deres forskning orienteret mod praksis-baseret eller praksis-orienteret videnskabsteori og –historie; integreret videnskabshistorie, videnskabsteori og videnskabssociologi; samfundsrelevant videnskabsteori; og det 20. og 21. århundredes videnskabshistorie. Med hensyn til undervisning udbyder sektionens videnskabelige medarbejdere kurser, der introducerer studerende fra en bred vifte af SCIENCE’ bacheloruddannelser til deres disciplins historie, filosofi og sociologi.
Sektionens forskning er organiseret i fire tæt forbundne og indbyrdes samarbejdende forskningsgrupper: De formelle videnskabers historie og filosofi; De fysisk-kemiske videnskabers historie og filosofi; De biologiske videnskaber og sundhedsvidenkabernes historie og filosofi; og De 20. og 21. århundredes videnskabers struktur og udvikling.
Sektionsleder: Hanne Andersen
Sektion for Forskning og Udvikling inden for Videregående Uddannelser
Sektionens medlemmer beskæftiger sig især med forskning, undervisning og udvikling på videregående uddannelser, især universitetsuddannelser. En stor del af forskningen vedrører universitetsuddannelser inden for naturvidenskaberne, ligesom tværfaglige universitetsstudier er en del af feltet.
Medlemmer af sektionen er endvidere involveret i forskning rettet mod undervisningen i naturfagene i grundskolen, især med fokus på læreres brug og bedømmelse af kompetencemål, science-kapital og naturforbundethed.
Sektionens medlemmer underviser på instituttets pædagogiske kurser for universitetsundervisere og ph.d.-studerende, samt kurser på bachelor-, kandidat- og masterniveau.
Sektionsleder: Lars Ulriksen
Sektion for Kritiske Tilgange til Naturvidenskabelig Undervisning, Uddannelse og Kommunikation
Sektionens forskning er drevet af en ambition om at gentænke potentialet i den naturvidenskabelige undervisning og formidling. Vi undersøger de ofte usynlige praksisser, kulturer og strukturer, der former, hvordan naturvidenskab undervises, læres og kommunikeres til omverdenen. Gennem innovative og kritiske metoder åbner vi nye perspektiver for en mere inkluderende, bæredygtig, kropslig, følelsesmæssigt engagerende og samfundsrelevant tilgang til naturvidenskaben.
Vores arbejde styrkes af internationalt og tværfagligt samarbejde, og vi stræber efter at bidrage på højeste niveau til de mest presserende udfordringer inden for naturvidenskab -undervisning, -læring og formidling. Vores forskere kommer fra en bred vifte af discipliner – herunder kemi, fysik, biologi, historie, filosofi, antropologi, psykologi og matematik – og sammen dykker vi ned i komplekse problemstillinger såsom bæredygtighed, samfundsdiskurser, ulighed, videnskabelige erkendelsesformer og praksisser samt kropslig kognition.
Sektionen udbyder kurser, der sætter fokus på at udvikle studerendes evne til kritisk at analysere naturvidenskabens interaktion med samfund og kulturelle kontekster.
Sektionsleder: Henriette Holmegaard