Feedback til studerende
English version: Feedback to students
På denne side har vi samlet eksempler og materialer til brug for udvikling af bedre feedback til studerende. Du er som underviser altid velkommen til at kontakte os for uddybning (se boks til højre). Du er også velkommen til at bidrage med egne gode eksempler på formativ feedback til studerende.
Vejledning om feedback i kurser og kursusbeskrivelser
Vi har sommeren 2018 udarbejdet denne vejledning om feedback til studerende mhp. at give især kursusansvarlige brugbart input i forbindelse med planlægning af deres kurser og revision af kursusbeskrivelser – den konkrete anledning at man på SCIENCE fra efteråret 2018 stiller krav til beskrivelse af feedback i kurserne.
Eksempler på feedback
Som led i KU’s feedbackindsats indsamlede vi eksempler på konkrete indsatser som andre undervisere kan lade sig inspirere af. Eksemplerne er formidlet i kort form for at skabe overblik.
- Feedback på første semester: Studieteknik-quiz, faglig quiz og samtale
- Feedback på mundtlige præsentationer tidligt i studiet
- Peer feedback med fokus på faglige begreber
- Peer feedback i og mellem undervisningsgange
- Dialog som øjeblikkelig feedback (video)
- Formativ feedback med "Det grønne ark" (video)
- Feedback i Absalon vha. rubric og peer feedback
- Peer feedback på afleveringer (video)
- Individuel mundtlig feedback på skriftlig opgave
- Feedback i klyngevejledning
- Klyngefeedback i forbindelse med bachelorprojektet (video)
- På eget initiativ mellem studerende (video)
Eksemplerne er lavet i samarbejde mellem de pædagogiske enheder på KU (se boks).
Videoer om feedback
Eksempler fra KU's feedbackindsats: I listen ovenfor indgår en række af de videoer som KU i 2017-18 har produceret som en del af feedbackindsatsen. Videoerne der giver eksempler på, hvorledes feedback kan integreres før, under og efter undervisningsgangene. Se samlet oversigt over alle videoerne her.
Peer feedback: I juni 2017 afholdtes et KU-seminar om Peer feedback som led i projektet "Praksisnær pædagogisk kompetenceudvikling", Præsentationerne blev optaget, og kan ses på KU's videoportal. Titlerne linker til videoportalen, video.ku.dk:
- Hvad er læringspotentialet i peer feedback? (20 min)
Jens Dolin (IND, SCIENCE) giver en introduktion til formativ evaluering og feedback generelt og peer feedback i særdeleshed. Jens Dolin var med i KU’s taskforce for feedback til studerende. - Peerfeedback i grundkursus i didaktik – formulering af klare, valide kriterier (13 min.)
Jesper Bruun (IND, SCIENCE) fortæller om anvendelsen af peer feedback på kurset "Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik". - Om at inddrage de studerende i udformningen og tilpasningen af kriterier for feedback (18 min.)
Morten Nyboe Tabor (Økonomi, SAMF) fortæller om anvendelsen af peer feedback på kurset "Econometrics 2".
Andre ressourcer og litteratur
- Rienecker og Bruun, 2013: Kapitel 4.6.1 Feedback, i Universitetspædagogik (Rienecker, Jørgensen, Dolin, Ingerslev (red.) 2013), Samfundslitteratur
- Morten Nyboe Tabor og Rikke von Müllen, 2020; Et statistikfags succesfulde omstrukturering – fokus på alignment og god feedbackpraksis, i DUT- Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Årg. 16 Nr. 28 (2020): https://tidsskrift.dk/dut/article/view/113457
- Online and blended learning - https://obl.ku.dk/. Søg evt. på ”feedback”. Mange KU-cases og redskaber, som er relevante for feedback, det hele er på engelsk.
- Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
- University of Edinburghs "Enhancing Feed-back” website: http://www.enhancingfeedback.ed.ac.uk/
Ressourceside med vejledning, inspiration og ideer for både ansatte og studerende - SDU’s Værktøj til udvikling af Feedbackformer (VUF): http://sduup.sdu.dk/index.php?page=vuf
Stor eksempelsamling organiseret efter forskellige feedbackformer. - AU Educate, tema om feedback: https://educate.au.dk/fokusomraader/feedback/
Indeholder en række eksempler, øvelser og værktøjer til brug for feedback i undervisningen. - UNSW Sydney, ressourceside om Assessment and feedback: https://teaching.unsw.edu.au/assessment
- Materialer fra Jesper Bruuns road-trip til gymnasier om “Fremme af god feedback-praksis...” – med input fra ASSIST-ME projektet: https://emu.dk/stx/ledelse/evaluering-og-feedback/feedback-i-praksis
- EU-Forskningsprojektet ASSIST-ME, som IND stod i spidsen for, har udviklet flere ressourcer og rapporter om feedback:
- Jan Halborg, kemi: Active Learning: Tools and Tips, Peer instruction, flipped Classroom, student response systems: https://sites.google.com/site/jhdou363/
- Peer feedback med Peergrade: https://www.peergrade.io/getting-started/
(Se også obl.ku.dk om hvordan man kan integrere Peergrade i Absalon: https://obl.ku.dk/ku-absalon/peerfeedback/ )
Hvorfor fokus på feedback?
Der er forskningsmæssigt belæg for, at formativ feedback øger studerendes læring og indsats. Mere feedback er også efterspurgt af de studerende på KU og er samtidig et fokus i den politiske uddannelsesdebat. Derfor nedsatte KU’s ledelse en taskforce for feedback i 2015 og KU har siden arbejdet for at udfolde de anbefalinger som denne taskforce kom med.
Kontakt
Er du interesseret i at høre nærmere om feedbackindsatsen i dit undervisningsmiljø, så kontakt os gerne:
HUM og TEO: Anne Smedegaard, Teaching Center Humanities (TEACH)
SAMF: Christina Juul Jensen, Pædagogisk Center Samfundsvidenskab (PCS)
JUR: Bente Kristiansen, Uddannelsesservice
SCIENCE og SUND: Sebastian Horst (koordinator), Christine Holm, Institut for Naturfagenes Didaktik (IND)
KU's feedbackindsats
Formålet med KU's feedbackindsats er at styrke den formative feedback til studerende på KU. Feedbackindsatsen skal understøtte underviserne og uddannelsesmiljøernes arbejde med at bruge feedback mere aktivt i undervisningen og uddannelserne.
Feedbackindsatsen udfolder anbefalingerne i rapporten fra KU’s Taskforce vedr. feedback.
De seneste aktiviteter bestod af to dele (som begge har givet input til eksemplerne på denne side):
- Udviklingsprojekter på alle fakulteter om udvikling og afprøvning af feedbackformer
- Produktion af videoer om feedback som kan inspirere undervisere og studerende