Fra datalogisk frontforskning i algoritmisk bias til autentisk integration af teknologiforståelse i matematikundervisning
Projektet vil udvikle et bidrag til undervisning i teknologiforståelse, der inddrager og tilpasser nyeste datalogiske frontforskning til den virkelighed, matematikundervisning gennemføres på i dag.
Matematikundervisning har allerede elementer med en klar kobling til situationer i omverdenen, hvor matematik på folkeskoleniveau allerede kan bruges som løftestang til at opstille problemer og løsninger på dem. Med den hastige digitale udvikling er det derfor en oplagt mulighed at afsøge, hvordan grundskolematematik kan understøtte elever i at forholde sig til algoritmisk bias på et videnskabeligt grundlag. Projektet vil udvikle undervisningsmateriale, der gør dette muligt, med en stærk forankring i både datalogisk frontforskning og matematiklæreres virkelighed. Materialet skal baseres på autentiske cases fra den nyeste datalogiske forskning, men denne forskning skal didaktiseres og tilpasses gennem involvering af og co-udvikling af matematiklærere. Projektet gennemføres derfor i et samarbejde med Københavns Universitet og EdTalk.
Forskere/gruppemedlemmer
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Søg i Navn | Søg i Titel | Søg i Telefon | |
Andreas Lindenskov Tamborg | Tenure Track Adjunkt | +4535325223 | |
Annie Grim Balsen | Kontorfunktionær | +4535325836 | |
Jack Jalal Kallo | Ph.d.-stipendiat | +4535331627 | |
Magnus Boye | Kommunikationsmedarbejder | +4535323741 |
Støtte
Projektet har modtaget en treårig finansiering fra Novo Nordisk Fonden.
Projekt: Fra datalogisk frontforskning i algoritmisk bias til autentisk integration af teknologiforståelse i matematikundervisning. Grant nr. NNF23OC0084733
Periode: 1/1-2024-30/6-2026
Kontakt
Tenure track adjunkt Andreas Lindenskov Tamborg.