Elevers deltagelsesmuligheder i naturfagene
En kvalitativ undersøgelse af overgangen fra 6. klasse til 7. klasse af elevernes deltagelsesmuligheder og udfordringer i naturfagene
Ph.d.-projekt
Projektet undersøger, hvilken betydning overgangen fra 6. til 7. klasse har for elever og deres deltagelse i og relation til naturfagene, og særligt de in- og eksklusionsprocesser der opstår i samspillet mellem elever, lærere, fag og rammer på tværs af overgangen. Det er en kvalitativ undersøgelse af overgangen med fokus på at identificere elevernes deltagelsesmuligheder i naturfagene. Derudover inddrages naturfagslærerne i en række workshops, hvor de vil være med til at undersøge og producere viden med fokus på give flere elever mulighed for at deltage i naturfagene.
Samarbejdspartnere
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole
Projektleder
Ph.d.-studerende Ene Ernst Hoppe
Vejledere
Lektor Henriette Holmegaard (vejleder) og Bjørn Friis Johannsen (bi-vejleder)
Projektperiode
01.01.20 – 31.01.24 (dog 10 måneders pause pga. corona)