Drømme om universet
Undervisningstilbud til ungdomsuddannelserne på NationalmuseetUndervisningstilbuddet ”Drømme om universet – skiftet fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede” er et forløb, hvor rollespil, fysikforsøg og kulturhistoriske kilder og genstande er ingredienserne i et tværfaglig dynamisk historie/fysik forløb, der kræver elevernes aktive deltagelse.
Undervisningstilbuddet ”Drømme om universet” er tilrettelagt som et tværfagligt forløb mellem fagene historie og fysik og kan indgå som en del af et AT- forløb, Det Naturvidenskabelige Grundforløb og Fysik C.
”Drømme om universet” handler om renæssancens naturvidenskabelige nybrud, der fik afgørende betydning for opfattelsen af menneskets plads i universet og selve universets opbygning.
Undervisning/rollespil
Undervisningstilbuddet/rollespillet giver eleverne en levende og autentisk indsigt i renæssancens videnskabelige diskussioner, brevudveksling, forsøg og de resultater, der bidrog til skiftet til det heliocentriske verdensbillede. Eleverne arbejder selvstændigt med kilder, genstande og rekonstruerede forsøg med kopiinstrumenter og løser en række it -opgaver i forløbet.
Det er en forudsætning, at klassens fysiklærer deltager i forløbet, da vedkommende skal stå for den fysikfaglige del.
Kreditering
Institutioner
“Drømme om universet” er udviklet i samarbejde mellem Skoletjenesten, Nationalmuseet og Institut for Naturfagenes Didaktik med støtte fra Kulturarvsstyrelsens Formidlingspulje.
Personer
Projektleder, ide og redaktør Vibeke Mader, Undervisnings- og Udviklingsansvarlig, Skoletjenesten, U&A Enheden, Nationalmuseet
Idé udvikler, spiludvikler og faglig konsulent cand. scient. Jesper Bruun, Phd.-studerende, Institut for Naturfagenes Didaktik
Idéudvikling, research og kulturhistorisk konsulent cand.mag. Peter W. Frederiksen, AC medarbejder, U&A Enheden, Nationalmuseet
Spiludvikler konsulent cand. scient. Valdemar Kølle
Studentermedhjælper, stud.mag Peter Garval, U&A Enheden, Nationalmuseet