Evaluering af Matematiske Escape Rooms
Garderhøjfortet i Gentofte Kommune har i flere år udbudt matematiske escape rooms til elever i udskolingen. Som en del af fremtidens udskoling ønskede kommunen at videreudvikle escape rooms til Garderhøjfortet, som kunne styrke elevernes motivation i matematik, og som kunne bruges til at synliggøre elevernes læring og styrke fællesskabet. Projektets primære målgruppe var elever og lærere i udskolingen.
Formålet med projektet var:
- at øge elevernes matematiske interesse og kompetencer samt give et indblik i hvordan matematikken kan anvendes - med landets forsvar som case
- at tilbyde kompetenceudvikling til matematiklærere i grundskolen
- at lette overgangen fra grundskole til gymnasium i matematik.
Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter (NEUC) stod for evalueringen af projektet.
Evalueringen satte fokus på projektets udvikling af tre nye matematiske escape rooms på Garderhøjfortet. Evalueringen havde til formål at undersøge, hvordan matematiske escape rooms kunne bidrage til at styrke elevers matematiske interesse og kompetencer. Fokus var på 1) elevers interesse for og udbytte af de matematiske escape rooms og 2) læreres perspektiv på udfordringer og muligheder ved brug af matematiske escape rooms som led i undervisningen samt deres indtryk af elevernes udbytte af de matematiske escape rooms.
Projektholder
Gentofte Kommune
Evalueringens projektgruppe
Dorte Christiansen Elmeskov (IND)
Projektperiode
2020 - 2021