Evaluering af undervisningsforløb på Planetarium
Med projektet ” Formidling i planetariekuplen – nyt digitalt planetariesystem”, lancerede Planetarium i efteråret 2018 en helt ny strategi og nyt visuelt design, samt en ny hjemmeside til undervisning.
En del af denne lancering indebar også, at der blev udviklet nye undervisningsforløb, som skulle være tilrettelagt efter det nye digitale planetariesystem ”Skyskan”, der skulle installeres i 2021. Ambitionen var, at undervisningsforløbene skulle tage faglighed og visuel formidling til nye højder, bl.a. ved hjælp af Skyskan.
Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter (NEUC) stod for at evaluere projektet og være med til at kvalificere de nye undervisningsforløb.
Evalueringen satte fokus på to områder:
- at medvirke til at kvalificere udviklingen af undervisningsforløbene
- at undersøge elevernes udbytte af undervisningsforløbene
Evalueringen anvendte kvalitative og kvantitative metoder. Der gennemførtes observationer og situerede interviews af eleverne, mens de var på besøg og deltog i undervisningen i Planetariet. Både indskoling, mellemtrin og udskoling indgik i det kvalitative studie. Desuden gennemførtes en survey i planetariekuplen for mellemtrinnet, udskolingen og gymnasiet (1.g).
Projektholder
Evalueringens projektgruppe
Karina Magnussøn Andresen (IND)
Majken Svendsen (Astra)
Projektperiode
Aug. 2021- apr. 2022