Foranalyse til Naturvidenskabelige kampagner 2019 - 2021
Regeringens naturvidenskabsstrategi rummer en målsætning om, at flere børn og unge skal interessere sig for naturfag i grundskolen og vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og erhvervsfaglige STEM- uddannelser. Som led i udmøntningen af den nationale naturvidenskabsstrategi skal Børne- og Undervisningsministeriet iværksætte flerårige kampagner, som tager udgangspunkt i naturvidenskabelige fortællinger og sætter fokus på naturvidenskabens spændende og forunderlige verden. Formålet er at stimulere interessen for uddannelser inden for naturvidenskab og teknologi og give en generel forståelse af naturvidenskabens betydning for samfundsudviklingen og for dannelsen.
Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter (NEUC) fik i opdrag at udføre en foranalyse og kortlægning af eksisterende kampagner.
Formålet med foranalysen
Foranalysen skulle give et et solidt grundlag af erfaringer fra tidligere kampagner og for at udnytte muligheder for synergi med eksisterende kampagneinitiativer. Foranalysen skulle danne grundlag for det videre arbejde med udformningen af et nyt tiltag med nationale kampagner ved at kortlægge eksisterende nationale tiltag og give eksempler på effektfulde internationale initiativer. Formålet var at sikre, at der skete en prioritering af nye tiltag, så det ikke blot blev ”mere af det samme”, men kunne supplere allerede eksisterende tiltag.
Projektejer
Børne- og Undervisingsministeriet. Styrelsen for kvalitet og undervisning (STUK).
Projektgruppe
Sara Tougaard (IND)
Bella Marckmann (astra)
Nana Quistgaard (astra)
Projektperiode
2019