Gymnasiefremmede elever, 4. runde, 2012/2014
En række skoler eller netværk af flere skoler gennemførte i 2012-2014 udviklingsprojekter under UVM's fokusområde om øget fagligt udbytte for gymnasiefremmede elever. IND gennemførte i tilknytning hertil et netværksprojekt, som skulle støtte og følge skoleprojekterne og bidrage til at analysere og formidle erfaringerne fra de mange projekter.
Dette var 4. runde af projekter under fokusområdet om gymnasiefremmede elever. Oversigt over alle runder: Se boksen til højre.
Projektets formål var at bidrage til kvalificering af og opsamling på tværgående erfaringer og konklusioner fra de skoleforankrede udviklingsprojekter (herefter ’skoleprojekterne’), som blev igangsat fra august 2012, med fokus på at støtte gymnasiefremmede elevers udbytte af gymnasieforløbet. Skoleprojekterne sigtede mod at udvikle undervisningen inden for en nærmere afgrænset fagrække på de fire gymnasiale uddannelser (stx, hhx, htx og hf), så den imødegik nogle af de vanskeligheder, forskning har peget på, gymnasiefremmede elever kan have i forhold til de enkelte fag. De involverede skoler gennemførte udviklingsarbejder og eksperimenterede med pædagogiske former, og skulle som en del af projektet udveksle erfaringer om eksperimenterne.
Formålet med det tværgående følge-, faciliterings- og analyseprojekt var at sikre en fælles rød tråd gennem projekterne, som gjorde det muligt at foretage en samlet vurdering af erfaringerne med de forskellige indsatser i forhold til nogle formulerede fokuspunkter. På denne baggrund skulle projektet formulere anbefalinger til videre udviklingslinjer i de gymnasiale uddannelsers arbejde med at støtte gymnasiefremmede elevers udbytte af undervisningen. Fokuspunkterne skulle være gennemgående for skoleprojekterne uden at de nødvendigvis var udtømmende i forhold til de enkelte projekters problemformuleringer og udviklingsmål.
Projektet har fået sin egen hjemmeside, hvor vi har samlet information om indhold og aktiviteter i løbet af projektet:
Dette var 4. runde af projektet: august 2012 - maj 2014
For de øvrige runder af projektet, se boksen til højre
Onsdag d. 23. april 2014 afholdtes slutkonference på projektet på Høje Taastrup Gymnasium.
I forbindelse med slutkonferencen for projektet den 23. april 2014 på Høje-Taastrup Gymnasium er der udgivet en tværgående rapport fra projekterne:
Lars Ulriksen
Christine Holm
Aase H. Bitsch Ebbensgaard (Aebbensgaard@ind.ku.dk)
Fredag den 28. september 2012 afholdtes der startseminar for de medvirkende skoleprojekter. Hjemmesiden er herefter blevet udbygget med beskrivelser af de enkelte udviklingsprojekter som gennemførtes på skolerne.
Projekter om gymnasiefremmede
Institut for Naturfagenes Didaktik var i perioden 2010-2014 involveret en række netværksprojekter under UVM, som gik ud på at øge det faglige udbytte for gymnasiefremmede elever:
1: Gymnasiefremmede 2010/2011
2: Gymnasiefremmede 2011/2012
3: Gymnasiefremmede 2012/2013
4: Gymnasiefremmede 2012/2014