Gymnasiet Tænkt Forfra
Gymnasiet tænkt forfra var et treårigt projekt, der involverede seks gymnasier (der repræsenterer stx, htx, hhx og hf) i Region Hovedstaden. Projektets formål var at arbejde med organiseringen og implementeringen af undervisningen på en måde, der understøtter, at de deltagende elever udvikler nye innovationskompetencer, et højere fagligt niveau samt større motivation og lyst til at lære. På hvert gymnasium deltog et team af lærere samt eleverne i én klasse, der i hele deres gymnasietid deltager i projektet.
IND’s rolle i projektet var evaluering og følgeforskning. Følgeforskningen fokuserede blandt andet på at gøre en række nye kompetencer, såsom innovationskompetencen målbare.
- Læs den endelige rapport om projektet.
- Læs den endelige rapport om vurdering af innovationskompetence
Videoer
Batavia Film producerer løbende små videoer, der en dag skal danne baggrund for en række dokumentarer om projektet på blandt andet DR.
Videoerne kan ses her:
Afslutningsfilm (udgivet den 23/9 2015):
https://www.youtube.com/watch?v=lfAVoFqxfrA
Eksterne samarbejdspartnere (udgivet den 15/4 2013):
https://www.youtube.com/watch?v=X8ZhgvvM0aA
Kan samfundet bruge innovative kompetencer? (udgivet den 20/6 2013):
https://www.youtube.com/watch?v=boC75ZRaIyE&sns=em
Kan man måle innovation? (udgivet den 20/6 2013):
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QbTvEaTmXAo#at=251
Midtvejsresultater (udgivet den 7/10 2014):
https://youtu.be/t3RfvG8YlvQ
Artikler
Skal gymnasieelever have karakterer for at være innovative? (Artikel i forskningsnyhedsmediet Videnskab.dk den 14/8 2013).
Innovative kompetencer kan måles. (Artikel i Gymnasieskolen den 18/9 2013).
Rapporter
Slutrapport september 2015 (pdf)
Rapport fra arbejdsgruppe for prøveformer der tester innovationskompetencer i gymnasiet (pdf)
Projektperiode medio 2012 - medio 2015
Bevillingsgiver: Region Hovedstaden
Kontaktperson på IND: Jan Alexis Nielsen
Følg med i projektet her: https://www.facebook.com/GymnasietTaenktForfra