Evaluering af Hverdagsfysik
Hverdagsfysik var et projekt, hvis formål var at udvikle undersøgelsesbaserede forløb til fysikundervisningen i gymnasiet. I projektet blev der udviklet en række undervisningsforløb i fysik C, B og A til stx og htx, som lægger op til, at eleverne laver undersøgende arbejde. I forløbene skal eleverne arbejde med at formulere hypoteser og opstille og udføre eksperimenter om hverdagsfænomener, som de selv undrer sig over. I de udviklede forløb indgår lærervejledning, E-bog og videoer, som kan findes på youtube kanalen Scienceguides og hjemmesiden www.testoteket.dk/hverdagsfysik
Projektet blev gennemført af Undervisningsfysik i 2019 - 2021.
Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter (NEUC) stod for at designe og gennemføre en evaluering af Hverdagsfysik.
Evalueringens formål
Formålet med evalueringen var:
- at skabe grundlag for beslutning om, hvilke fænomener inden for det fysikfaglige område de udviklede undervisningsforløb skulle tage udgangspunkt i med henblik på de ville skabe størst mulig motivation hos eleverne. (Denne del af evalueringen blev gennemført som en brugerundersøgelse i foråret 2019).
- at bidrage til optimering af de udviklede forløb undervejs i processen. (Denne del af evalueringen blev gennemført som en procesevaluering i efteråret 2019/ vinteren 2020).
- at bidrage til den fortsatte udvikling af projektet ved at identificere udfordringer og muligheder knyttet til at arbejde undersøgende i fysikundervisningen gennem brug af de udviklede forløb. (Denne del af evalueringen blev gennemført foråret 2021).
Projektholder
Projektgruppe
Dorte Christiansen Elmeskov (IND)
Cecilie Munkholm Dall (Astra)
Projektperiode
2019-2021