Marsbasen

Marsbasen er et læringsspil til gymnasiet, der er udviklet specifikt til at undervise elever i pensum i Fysik C. I læringsspillet er eleverne et hold af pionerer, der er sendt af sted til Mars for at etablere en base. Dette medfører naturligvis en række faglige udfordringer, hvor eleverne både må tilegne sig ny viden, og lære at handle på baggrund af den. Projektet står på to ben, idet det er lige dele forskning og udvikling. 

Undervisning med Marsbasen rammesættes af en interaktiv og delvist digital historie. Undervisningen foregår både digitalt, i klasserummet og med forsøg i et fysiklokale. Eleverne oplever spillet som en fremadskridende fortælling, hvis forløb de selv har indflydelse på. Samtidig er målet, at de lærer den fysik, som de skal lære på Fysik C.

Forskningsmæssigt involverer projektet forskere fra IND og fra Niels Bohr Instituttet, samt lærere og elever fra Greve Gymnasium, Københavns Åbne Gymnasium og Tørring Gymnasium. 

 

 

 

Det har længe været en generel tendens blandt gymnasieelever, at de oplever at mangle motivation for at lære fysik - på trods af at nyere rapporter peger på, at elever i danske gymnasier godt kan vælge og være glade for naturfaglige linjer (se hos Engineer the Future). Forskning peger på, at en del af forklaringen kan være, at eleverne kan have svært ved at få øje på fagets relevans (se også projektet SCOPE). Den manglende motivation kan have en væsentlig indflydelse på elevernes naturvidenskabelige dannelse og kompetencer. 

I Marsbasen forstår vi fysikkompetence som elevens 'evne og vilje til handling, alene og sammen med andre, som udnytter fysikfaglig undren, viden, færdigheder, strategier og metaviden til at skabe mening og autonomi og udøve medbestemmelse i de livssammenhænge hvor det er relevant(modificeret fra Dolin, Krogh og Troelsen 2003). Vi knytter med andre ord dannelses- og kompetencebegreberne tæt sammen (se også  Dolin 2020). 

Formålet med Marsbasen er at motivere de elever, som ikke i forvejen brænder for fysikfaget, så de bliver mere kompetente inden for rammerne af Fysik C. I spillet skal eleverne bruge fysikfærdigheder og -viden til at tage stilling til og løse håndgribelige udfordringer og problemstillinger i forbindelse med etableringen af marsbasen. På den måde, gennem deres deltagelse i læringsspillet, bliver fysikbegreber og lovmæssigheder konkretiseret af og for eleverne. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projektgruppe

Institut for Naturfagenes Didaktik

Lektor Jesper Bruun, projektleder

Videnskabelig assistent Karen Alavi

Videnskabelig medarbejder Viktor Holm-Janas

Ekstern lektor Ida Viola Kalmark Andersen

Professor Helle Mathiasen

Copenhagen Gamelab

Senior spildesigner Mads Brynnum

Senior UX designer Marie Oosterbaan

CEO Henning Basballe

CTO Diana Juncher

Niels Bohr Institutet

Lektor Linda Udby

Lektor Kjartan Kinch

Støttet af

Logo Novo Nordisk Fonden

Marsbasen blev i december 2018 bevilget 5 millioner kroner af NOVO Nordisks uddannelsesindsats for efteråret 2018.

Bevillingsnummer: NNF18OC0052291  
Periode:  1. februar 2019 til 1. februar 2022.

Kontakt

marsbasen@ind.ku.dk  

Narrativer giver elever lov til at lave fejl

25-05-2022

At arrangere undervisning gennem narrative scenarier har potentialet til at motivere elever. I et nyt læringsspil indtager eleverne rollen som Mars-kolonister, der skal bruge fysik for at klare sig på den røde planet.

Læs mere

Hvis elever er astronauter, må læreren være Mission Control

22-04-2022

At arrangere undervisning gennem narrative scenarier har potentiale til at motivere elever. Men det kræver, at narrativet består hele vejen til bedømmelsen, mener Karen Alavi.

Læs mere

Marsbasen online!

22-11-2021

Spillet er gratis at bruge.

Læs mere

Marsbasen, UBNU og magiske cirkler på DASERA 2021

20-11-2021

Forskningsindsigter og rationale blev præsenteret på DASERA's seminar den 19/11-2021.

Læs mere

Marsbasen på Make-a-Difference konferencen

17-11-2021

Det narrative koncept bag Marsbasen blev præsenteret, og vi bad deltagerne afprøve en af vores missioner.

Læs mere

Jesper Bruun keynote speaker at FMSERA conference

18-11-2020

On November 12th 2020, associate professor Jesper Bruun presented an opening keynote at the Finish Mathematics and Science Education Association’s yearly seminar.

Læs mere