Evaluering af Masseeksperimentet

I Masseeksperimentet bliver elever i grundskolen en del af et større forskningsprojekt. Eleverne får mulighed for at bidrage med ny viden og forskningsresultater til gavn for eleverne selv og for samfundet.

Masseeksperimentet 2021 satte fokus på indeklima og trivsel og havde til formål at engagere eleverne i naturfagsundervisningen, dels ved at de selv fik en stemme i forhold til deres undervisningsmiljø og arbejde med naturvidenskabelig arbejdsmetode, og dels ved at forskere skulle bruge resultaterne af deres arbejde til at skabe ny viden om indeklima på danske skoler. Det forventedes, at 35.000 skoleelever ville deltage fordelt på ca. 1300 klasser.

Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter stod for at evaluere Masseeksperimentet 2021.

Formålet med evalueringen var at undersøge de naturfaglige potentialer i Masseeksperimentet, set fra et elevperspektiv. Evalueringen undersøgte disse overordnede områder:

  1. Engagement og handlekompetence hos eleverne. Fremmer elevernes deltagelse i Masseeksperimentet deres engagement for naturvidenskab og deres mulighed for at handle på ny viden?
  2. Elevernes oplevelse af Masseeksperimentet som kompetenceorienteret naturfagsundervisning. Fremstår problemstillingerne autentiske for eleverne, oplever eleverne ejerskab til problemstillingen og er undervisningen elevstyret?

Evalueringen anvendte kvalitative og kvantitative metoder. Der gennemførtes observationer af elevernes arbejde med Masseeksperimentet og interviews med elever på fem skoler. Desuden gennemførtes en survey for alle deltagende 7. – 9. klasser.

Find rapporten på neuc.dk.

Projektholder

Astra

Evalueringens projektgruppe

Dorte Christiansen Elmeskov (IND)

Karina Magnussøn Andresen (IND)

Projektperiode

2021