Matematikdidaktisk design for statistisk literacy - Vi undersøger verden
Ph.d.-projekt
Statistisk literacy, dvs. forudsætninger for at forholde sig kritisk og indsigtsfuldt til kvantitative data og udsagn baseret på sådanne, er nødvendig for alle borgere i nutidens samfund. Projektet undersøger hvordan designformatet ”studie og forskningsforløb” (SFF) og teknologiske ressourcer kan bruges til at styrke folkeskolens bidrag til elevernes statistiske literacy. Metoden er et didaktisk designforskningsprojekt, hvor eksemplariske SFF designes, afprøves og dokumenteres i samarbejde med lærerteams.
Samarbejdspartnere
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole
Projektleder
Ph.d.-studerende Camilla Hellsten Østergaard
Vejledere
Hovedvejleder: Professor Carl Winsløw, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Bivejledere: Lektor, ph.d. Klaus Rasmussen og lektor, Charlotte Krog Skott, begge fra Københavns Professionshøjskole
Projektperiode
01.01.2019 – 31.05.2023