Programmering, computational thinking og matematiske digitale kompetencer: ressourcer baseret på landesammenligninger
I dette projekt understøttede vi danske matematiklærere i at integrere programmering og computational thinking (PCT) i deres undervisning ved at udforske og eksperimentere med PCT’s rolle i matematikundervisning. Projektet kombinerede et komparativt studie af, hvordan PCT er integreret i matematikundervisning på grundskoleniveau i Danmark, Sverige og England med designeksperimenter, der sigtede mod at udvikle undervisningstilgange, der aktivt bygger på identificerede synergier mellem PCT og matematikundervisning. Projektet udviklede en ny teoretisk forståelse af relationen mellem matematikundervisning og PCT samt en kurateret samling af ressourcer, løsninger og organisatoriske strategier, der kan understøtte synergier mellem PCT og matematikundervisning i danske grundskoler. Læs mere.
Projektet er tilknyttet Center for Digital Education.
Projektgruppe
Morten Misfeldt, professor, IND og DIKU
Andreas Lindenskov Tamborg, postdoc, IND
Projektperiode
1/1-2020-30/04-2024