Evaluering af Science-kommuneprojektet
IND har i perioden 2008-2011 stået for følgeforskning og evaluering af Science-kommuneprojektet som er forankret hos Dansk Naturvidenskabsformidling.
Science-kommuneprojektet udvikledes på baggrund af visionen om, at børns og unges interesse for naturfag og teknik kan styrkes, hvis alle gode kræfter indenfor kommunegrænsen spiller sammen. Projektet byggede videre på erfaringer fra det veldokumenterede projekt Science Team K, og efter projektets formelle afslutning arbejder mange Science-kommuner fortsat for en bedre udnyttelse af naturfagsressourcerne.
En Science-kommune er en kommune med politisk opbakning til en naturfagsindsats og således en kommune med en strategi for udvikling af naturfagsområdet. Institut for Naturfagenes Didaktik stod for evaluering af Science-kommuneprojektet. Formålet med denne følgeforskning var kvalitetssikring og opsamling af erfaringer fra de 25 deltagende kommuner i perioden 2008-2011. Fokus lå på den langsigtede udvikling af betingelser og vilkår for naturfagsundervisningen på kommunernes uddannelsesinstitutioner set ud fra de kommunale naturfagskoordinatorer.
Der er ligeledes på baggrund af Science-kommuneprojektet, med støtte fra Lundbeckfonden, bevilget midler til at forske i "naturfaglige kulturer i kommunal uddannelsesudvikling" i et erhvervs-phd.projekt ved Ane Jensen, IND og Dansk Naturvidenskabsformidling.
Fokusområder for IND's følgeforsknings- og evalueringsprojekt om Science-kommuner
- Opbygningen af de centrale grupper og netværk som nødvendighed for Science-kommunens etablering, fastholdelse og fortsatte udvikling ud over projektperioden (såsom naturfagsbestyrelse, lærernetværk, samarbejdsaftaler med erhvervsliv og andre eksterne partnere)
- Mulighederne i den enkelte Science-kommune for at understøtte undervisningen lokalt på den enkelte undervisningsinstitution (udviklingen af lokale naturfaglige kulturer)
- Udviklingen og betydningen af selve Science-kommunenetværket ift. til at understøtte overstående
Medvirkende fra IND
Jan Sølberg
Ane von der Fehr (phd.studerende ved IND og Dansk Naturvidenskabsformidling)
Publikationer fra Science-kommuneprojektet
Der er udgivet 2 små hæfter, der beskriver projektet i kort form:
- Science-kommuner – uddannelse skaber vækst, 2011 (pdf, 8 sider)
dansk flyer, der kort beskriver hovedelementer i projektet - Science Municipalities – education for growth, Marts 2012 (pdf, 20 sider)
Engelsk pamflet, der udfolder erfaringerne fra projektet og gør dem tilgængelige også for den internationale målgruppe
Den første forskningsartikel er publiceret i tidskriftet MONA i marts 2012 og har titlen ”Hvad kan vi lære af Science-kommuneprojektet?”
Erfaringerne undervejs i projektet er grundigt beskrevet i de 3 evalueringsrapporter fra projektforløbet:
- Etablering af baseline for projektet:
Evaluering af Science-kommuneprojektet 2008-2011, 2009 (pdf) - Status efter de første års udviklingsarbejde:
Evaluering af år 2 i Science-kommuner, September 2010 (pdf) - Slutevaluering med case-studier og generelle erfaringer
Slutevaluering af Science-kommuneprojektet, 2011 (pdf)
Publikationer fra projektet
pdf-filer - åbner i nyt vindue
Små hæfter
Science-kommuner – uddannelse skaber vækst (2011)
Science Municipalities – education for growth (2012)
Forskningsartikel
Hvad kan vi lære af Science-kommuneprojektet?
Tidsskriftet MONA, marts 2012
Evalueringer
Evaluering 2009 (baseline)
Evaluering 2010 (status)
Evaluering 2011 (slutevaluering)