Forskningsprojektet SCOPE
SCOPE er et stort, nationalt projekt, hvis mål er at undersøge børn og unges science-kapital som den udvikler sig over tid. Den kvalitative del af projektet ledes af Institut for Naturfagenes Didaktik og gennemføres i samarbejde med Københavns professionshøjskole og VIA University College. Målet at undersøge, hvordan børn og unges ressourcer, erfaringer og baggrunde spiller sammen med deres mulighed for at se sig selv i science.
Empirisk grundlag
IND har ansvaret for den kvalitative del af SCOPE i samarbejde med Københavns professionshøjskole og VIA University College. Denne del består af workshops med børn og unge (hvor de arbejder med forskellige opgaver gennem tegninger, essays og brainstorm-øvelser), interviews med børn, unge og deres familier. Centralt i den kvalitative del står etnografisk feltarbejde, hvor børn vil følges på tværs af fag og sammenhænge både i og udenfor skolen.
Læs om forskere og medarbejdere i SCOPEs kvalitative del.
Det særlige ved SCOPE er, at det følger de samme børn og unge over 5 år og i mange forskellige sammenhænge. Det vil skabe unik ny viden om børn og unges forhold til teknik og naturvidenskab og om de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at se sig selv i naturvidenskab. Indsamlingen af data i den store Scope-undersøgelse vil foregå på et stort antal grundskoler og ungdomsuddannelser med henblik på at kunne undersøge forskelle i science-kapital på tværs af aldersgrupper og skoletyper.
VIVE står for den kvantitative del af SCOPE. Læs om VIVEs del af SCOPE.
Se SCOPEs ressourcer, resultater og publikationer.
Scope er finansieret af Villum fonden og Novo Nordisk fonden.
SCOPE støttes af