Trajectories of Diverse PhD Students in the Natural Sciences: Dilemmas and Potentials in Developing Research Competences and Supervisory Relations

Dette projekt undersøger forskellene i forventninger til og erfaringer med ph.d.-uddannelse og -vejledning inden for naturvidenskaberne på universiteter i Danmark.

På baggrund af det stigende antal ph.d.-studerende og forskere med forskellige nationale baggrunde på danske universiteter, er formålet med dette forskningsprojekt at generere viden om de måder, hvorpå forskellige forskningstraditioner og kulturelle normer får betydning for, hvordan forskellige veje tegner sig i ph.d.-uddannelse inden for naturvidenskaberne.

Projektet sigter på at kortlægge de dilemmaer og potentialer, der opstår for ph.d.-studerende og -vejledere omkring forskellige erfaringer og forventninger, samt at skabe viden om de bredere betingelser for ph.d.-uddannelse og -vejledning på det naturvidenskabelige felt i dag.

Forskningsprojektet kombinerer narrative interviews, semi-strukturerede interviews og deltagerobservation for at kaste lys over de forskellige veje, betingelser, forventninger og erfaringer, der tegner ph.d.-uddannelse og -vejledning i forskellige miljøer. Projektet omfatter også en undersøgelse af de institutionelle, politiske og historiske sammenhænge med sigte på at kvalificere fokusområder for udviklingen af forskningskompetencer og vejledningsrelationer i ph.d.-uddannelse og -vejledning.

Kontakt

Adjunkt Marie Larsen Ryberg

Projektperiode: 1. december 2023 til og med den 30. november 2027