21. marts 2025
Nr. 66/2025 Fra Vision til Virkelighed
Formål
KA-STEM-uddannelsen blev etableret for at styrke STEM-undervisningen i grundskolen ved at give lærere mulighed for at opnå en forskningsbaseret kandidatgrad. Uddannelsens primære formål er at kvalificere lærere til at træffe forskningsbaserede beslutninger og gennemføre udviklingsarbejde, som kan forbedre deres egen og andres undervisningspraksis. Uddannelsen har desuden et erhvervssigte, der forbereder kandidater til roller som ressourcepersoner i skoler, videnscentre og andre organisationer, der arbejder med naturvidenskabelig dannelse.
Denne rapport undersøger, hvordan forskellige niveauer af curriculum—det intenderede, implementerede og realiserede—har spillet sammen i uddannelsens første fire år. Fokus er på at forstå, hvordan de oprindelige intentioner er blevet operationaliseret og realiseret, og hvordan uddannelsen har påvirket både de studerende og deres professionelle praksis. Evalueringen bygger på både kvalitative og kvantitative data og søger at identificere styrker og udfordringer ved uddannelsen for at understøtte dens fremtidige udvikling.
Denne rapport undersøger, hvordan forskellige niveauer af curriculum—det intenderede, implementerede og realiserede—har spillet sammen i uddannelsens første fire år. Fokus er på at forstå, hvordan de oprindelige intentioner er blevet operationaliseret og realiseret, og hvordan uddannelsen har påvirket både de studerende og deres professionelle praksis. Evalueringen bygger på både kvalitative og kvantitative data og søger at identificere styrker og udfordringer ved uddannelsen for at understøtte dens fremtidige udvikling.
