10. juli 2024

Med kroppen ind i fysikken

MED KROPPEN IND I FYSIKKEN, Kongruens betydning for embodiment i fysikundervisning på STX.

IND's Studenterserie nr. 120, 2024, Masterafhandling - Master i scienceundervisning

Pelle Bøgild

Vejleder: Magdalena Kersting

Abstract:

Undervisning med højt sensorisk engagement (høj grad af embodiment) har vist positive resultater, både når det kommer til elevernes forståelse af fagligt stof og deres oplevelser med undervisningen. Det er dog uklart, om der er behov for kongruens mellem kropslige bevægelser og det faglige indhold under aktiviteter med høj grad af embodiment. Derfor sammenlignes to grupper elevers faglige forståelse og oplevelser med undervisningen efter undervisning med høj grad af embodiment og hhv. lav kongruens (LK) og høj kongruens (HK) mellem bevægelser og det faglige indhold.
Undervisning og tilhørende dataindsamling blev gennemført med 23 elever i en 2.g-klasse på STX med fysik på C-niveau. Undervisningen omhandlede emnet ”Jorden som planet i Solsystemet som forklaring på umiddelbart observerbare fænomener”, og data blev indsamlet og analyseret ud fra en mixed-methods-tilgang med faglige pre- og posttests, spørgeskema og fokusgruppeinterviews.
Resultaterne knyttet til faglig forståelse viser, at både undervisning med HK og LK øger elevernes faglige forståelse indenfor emnet, men at undervisning med HK øger forståelsen mest. Resultaterne knyttet til elevernes oplevelser viser, at eleverne har positive oplevelser med både undervisning med HK og LK, men at HK-gruppen er mest positive overfor undervisningen.
Blandt de væsentligste forklaringer på den øgede faglige forståelse og mere positive oplevelser med undervisningen hos HK-gruppen er en mere mangfoldige og nuanceret beskrivelse af deres kropslige engagement samt en oplevelse af større betydning af undervisningsaktiviteterne med høj grad af embodiment for deres faglige forståelse.
Samlet tyder resultaterne på, at undervisning med høj grad af embodiment, både med HK og LK, har positiv indflydelse på elevernes faglige forståelse og oplevelser med undervisning. Undervisning med HK er dog at foretrække, hvis muligt.