27. august 2024

Anvendelse af ChatGPT3.5 i gymnasiet - Et casestudie i biologi og kemi

Anvendelse af ChatGPT3.5 i gymnasiet
- Et casestudie i biologi og kemi

IND's Studenterserie nr. 123, 2024, Masterafhandling - Master i scienceundervisning

Christian Gothard Rix, Jacob Broe & Mads Kiilerich Kirdan

Vejleder: Mikkel Willum Johansen

Abstract:

Vores projekt bidrager til det eksisterende forskningsgab vedrørende anvendelsen af generativ AI inden for undervisning. Gennem dete projekt vil vi udføre et casestudie der undersøger implementeringen af ChatGPT i kemi- og biologundervisningen på A-niveau på hhv. HTX og STX. Da vores mål ikke er at evaluere effekten af anvendelsen, vil vi gennemføre separate undervisningsforløb på de to forskellige uddannelsesinsyitutioner med hver deres unikke didaktiske tilgange. Fokus vil ligge på elevernes oplevelse af integra􀆟onen af genera􀆟v AI i undervisningen. Med det udgangspunkt vil vi arbejde med følgende problemformulering:

Hvilke oplevelser med anvendelsen af generativ AI har eleverne, når de anvender ChatGPT3.5 som en læringsressource i arbejdet med traditionelt kernestof i kemi og undersøgelsesbaseret og innovativ undervisning i biologi?

Vi vil afdække dete hovedspørgsmål ved at fokusere på tre underspørgsmål:

  • Hvordan anvender eleverne prompting på baggrund af en fælles instruktion til at løse lukkede samt åbne opgaver?
  • Hvordan forholder eleverne sig til hallucinationsproblematikken i hhv. lukkede og åbne opgaver?
  • Hvilke perspektiver ser eleverne for anvendelse af ChatGPT 3.5 i undervisningen på baggrund af deres generelle erfaringer med teknologien og erfaringer fra undervisningsforløbene.

Ovenstående underspørgsmål vil vi undersøge ved at planlægge og gennemføre to undervisningsforløb med forskellige didaktiske tilgange på de to respektive hold. Et kemi(A) hold på HTX på Teknisk Gymnasium Skanderborg og et biologi(A) hold på STX på Rødkilde gymnasium i Vejle.
Begge forløb vil indeholde en generel introduktion til ChatGPT og fokus vil være på hvordan man kan prompte ChatGPT, så den giver svar i en bestemt retning. Eller gennemførelsen af hvert forløb vil vi gennemføre semistrukturerede kvalitative interviews af de elever der har deltaget. Interviewene vil blive gennemført ved hjælp af den samme strukturerede interviewguide.

Emner