24. oktober 2024

En kropslig tilgang til STEM

Forsidebillede fra rapporten
Forsidebillede

En kropslig tilgang til STEM
- Et casestudie omhandlende grundskolelæreresopfattelser og anvendelser af Embodied Cognitionperspektiver i STEM-undervisning.

IND's Studenterserie nr. 125, 2024, Speciale - Kandidat i STEM-undervisning

Mette Elsnab Olesen

Vejleder: Magdalena Kersting

Abstract:

Formålet med dette speciale er at bidrage til det STEM-didaktiske forskningsfelt ved at undersøge grundskolelæreres opfattelser og anvendelser af Embodied Cognition-perspektiver i STEMundervisning. Dette undersøges gennem et casestudie, seks interview med lærere og en fænomenografisk analysetilgang. Analysen resulterer i otte kvalitativt forskellige måder, hvorpå lærerne opfatter, italesætter, anvender og indtænker en kropslig tilgang til læring i deres praksis. De otte måder samler sig om tre indbyrdes afhængige temaer: didaktiske tilgange, læring og rammer. Resultaterne viser, at lærerne ikke er vant til at fokusere på kroppens rolle i STEM-undervisning, og at de mangler sprog og viden om Embodied Cognition som didaktisk tilgang til læring. Lærerne finder en kropslige tilgang meningsfuld og vigtig. De udtrykker et ønske om at integrere elevernes kroppe mere aktivt i deres STEM-undervisning, fordi de har erfaringer med, at kroppen bidrager til et øget læringsudbytte hos eleverne i form af øget motivation, bedre hukommelse og sansemæssige oplevelser. Lærerne oplever også praktiske og didaktiske udfordringer ved en kropslig tilgang, som de gerne vil ændre på ved at få mere viden og overblik over feltet. Lærernes oplevelser og anvendelser diskuteres i lyset af teoretiske vinkler fra Embodied Cognition, hvilket udmunder i et planlægningsværktøj for STEM-lærere, som kan hjælpe dem med at overskue og planlægge kropsligt orienterede aktiviteter samt sprogliggøre perspektiver fra Embodied Cognition. Dette sigter mod, at øge fokus på et mere kropsligt syn på læring og kan bidrage til udvikling af meningsfuld STEMundervisning i en mere kropsligt orienteret skolekultur.