Faglig læsning af multimodale tekster i biologi
Faglig læsning af multimodale tekster i biologi
IND's Studenterserie nr. 124, 2024, Masterafhandling - Master i scienceundervisning
Astrid Junker Andersen og Ditte Zimmermann Bramow
Vejleder: Henriette Tolstrup Holmegaard
Abstract:
I denne masteropgave undersøges, hvordan elever på gymnasialt niveau læser lærebogstekster med biologisk indhold. Vi identificerer og sammenligner mønstre i elevernes læsemåder og undersøger, om der forskelle på, hvordan elever på hf på VUC og elever på stx læser. Vi iagttager i hvilket omfang og hvordan elever sammenholder elementer som tekst, graf, tegning, foto og figurtekster i multimodale tekster. Gennem læseøvelse, think-aloud (genfortælling) og semistrukturerede interviews, undersøges om elevernes læsemåder dækker over forskellige tilgange til læsning, som i litteraturen beskrives som “overflade” og “dybde” tilgange. På denne måde kommer vi nærmere en afklaring af elevers praksis, når det gælder læsning og forståelse af biologitekster. Dette diskuteres i forhold til forskningslitteratur. Vi finder, at nogle elever opfatter teksten som et samlet hele, relaterer tekstens elementer til hinanden og til deres baggrundsviden. Disse elever er på et højere niveau indenfor biologisk literacy. Andre elever opfatter tekstens elementer som enkelte enheder og har svært ved at integrere tekst og figurer i forhold til hinanden. Disse elever er på et lavere niveau indenfor biologisk literacy. Af forskelle på elever på hf og stx finder vi, at hf-eleverne danner sig overblik og genbesøger tekst og figurer oftere end stx-eleverne, der i højere grad læser kronologisk. Ser vi på antallet af fagligt begrundede skift mellem tekst og figurer, er der ikke forskelle på de to elevtyper. På baggrund af vores undersøgelse anbefaler vi, at bevidstgørelse af forskellige figurers bidrag til multimodale tekster bliver en læringsaktivitet på lige fod med andre læringsaktiviteter i undervisningen.