Gymnasieforskning og -udvikling
Institut for Naturfagenes Didaktik huser en stor gruppe af forskere, der gennem mange år har deltaget i forsknings- og udviklingsarbejder i de gymnasiale uddannelser. Vi har forskningsbaseret viden om en vifte af temaer, der er aktuelle for de gymnasiale uddannelser.
Alle med interesse i forskning og udvikling inden for de gymnasiale uddannelser er velkomne til at kontakte os med henblik på projektsamarbejde eller bare for at høre mere om IND's arbejde.
Følgende tematiserede oversigt indeholder nøgleord for gymnasierettede projekter, hvor ansatte på IND har været centrale deltagere.
- Digital dannelse, almen dannelse
- Elevforudsætninger, gymnasiefremmede, overgangsudfordringer i uddannelsessystemet
- Faglig udvikling, feedback og evaluering
- It, læringsressourcer, undervisningsmiljøer og innovation
- Kompetenceudvikling af lærere, matematik og naturvidenskabelige fag
- Matematikdidaktik, matematikhistorie
- Naturfagsdidaktik, undersøgelsesbaseret undervisning, anvendelsesorientering og naturfaglige kulturer
- Videnskabsteori
- Talentudvikling
IND's skriftserie og Studenterserien (naturfagsdidaktiske specialerapporter mm) vil ofte have relevans for gymnasiale uddannelser. Se også de enkelte forskeres profilsider for forskningspublikationer. Tidsskriftet MONA har sin redaktion placeret hos IND.
Læs mere under: Publikationer fra IND
Fire arrangementer pr. semester, hvor mindst ét er særligt målrettet gymnasielærere. Alle er velkomne og det er gratis at deltage: https://www.ind.ku.dk/INDsigt/
Oversigt over nuværende og tidligere projekter ved IND om gymnasiale uddannelser:
Viser 1 til 12 af 72 dokumenter.
GATE
KTUM
Evaluering af Unge Forskere 2022-2024
TIME
Evaluering af Hverdagsfysik
Evaluering af Science Talent Senior
Videnskabsteori, videnskabshistorie og tværfaglighed til gymnasiet
Implementering af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen
Evaluering af Science Talent Academy
Evaluering af Unge Forskere 2018-2019
MERIA
Kontakt
Er du interesseret i forskning og udvikling inden for de gymnasiale uddannelser?
Kontakt lektor Lene Møller Madsen, e-mail: lmmadsen@ind.ku.dk
MiSU
Master i scienceundervisning tilbyder i foråret 2025 modulet:
It, læring og teknologiforståelse (10 ECTS),
Ansøgningsfrist: 9. december 2024
Nyt hold starter sommer 2025
Kom til online informationsmøde om MiSU den 6. eller 24. februar 2025.
Hør om uddannelsen
og Novo Nordisk Fondens stipendiemuligheder.
www.ind.ku.dk/misu
Enkeltfagskurser på SCIENCE
Læs mere om muligheden for at efter- og videreuddanne dig gennem enkeltfagskurser (også kaldet tompladsordningen).
Har du lyst til at tage et eller flere enkeltfagskurser som efter- og videreuddannelse hos Institut for Naturfagenes Didaktik, kan du her se en oversigt over hvilke kurser instituttet udbyder.
Inddrag cases til videnskabsteori i din undervisning
I en serie af artikler i Aktuel Naturvidenskab præsenterer forskere fra Institut for Naturfagenes Didaktik videnskabsteoretiske aspekter af alle de naturvidenskabelige gymnasiefag. Artiklerne kan frit downloades:
- Modelvalg og ansvar (AN1, 2018)
- Kan man måle hvad dyr tænker og føler? (AN2, 2018)
- Big Datas Titanic? (AN3, 2018)
- Termodynamikkens fjerde hovedlov (AN 4, 2018)
- Når forskellige fagligheder mødes og ny forskning opstår (AN5, 2018)
- Videnskabelig usikkerhed i kemi: Hvad er farligt (AN6, 2018)
Download oversigt: Cases til videnskabsteori til brug for undervisningen i gymnasiet (pdf)
Nyhedsbreve fra IND
Her kan du læse mere om og tilmelde dig IND's to nyhedsbreve: