Kurser for gymnasielærere mfl.
Se også IND's hjemmeside for Gymnasieforskning og -udvikling for kontaktoplysninger mm. vedrørende IND's øvrige gymnasierettede aktiviteter.
Uddannelse
IND udbyder Masteruddannelse i scienceundervisning. Uddannelsen er primært rettet mod undervisere på gymnasiale uddannelser i naturvidenskabelige fag. Det er også muligt blot at læse enkelte fag. Læs mere om indhold og tilmelding på hjemmesiden:
Masteruddannelse i scienceundervisning - https://www.ind.ku.dk/misu
IND udbyder sammen med Aalborg Universitet Master i IKT og læring (MIL). MIL er for dig, der arbejder med integration af informations- og kommunikationsteknologi (ikt) i læreprocesser. Læs mere om indhold og tilmelding på hjemmesiden:
IKT og læring (MIL) - https://www.aau.dk/uddannelser/efteruddannelse/master/ikt-laering.
Videnskabsteori- og historie kurser
Fra en global hjerne til kattevideoer, fra parcelhus-computeren til mobiltelefonen, fra hulkort til Scratch: Kurset ’Datalogiens Historie’ introducerer og diskuterer forholdet mellem historiske kilder og det moderne samfunds totale afhængighed af IT. Vi behandler historiske visioner og diskuterer deres påvirkning af udviklingen for selv at kunne forstå vores plads i IT-historien.
Link til kursusbeskrivelse: https://kurser.ku.dk/course/ndab17000u/
Link til tilmelding: Hvis du ikke er studerende på KU, skal du tilmelde dig faget via tilmeldingen for enkeltfag: https://science.ku.dk/efter-og-videreuddannelse/enkeltfag/
Didaktikkurser
I kurset arbejder vi med naturfagenes didaktik, primært med gymnasiet som fokus. Vi har særlig fokus på fagene biologi, naturgeografi, fysik og kemi. Vi arbejder med læringsteori og undervisningsmodeller, særligt den undersøgelsesbaserede undervisning (inquiry). I får lejlighed til at udvikle og få feedback på egen undervisning indenfor jeres fag gennem samarbejde med lokale gymnasier. Ved kursets afslutning forventes du at kunne planlægge, udføre og reflektere over undersøgelsesbaseret undervisning alene og sammen med andre. Ydermere er det hensigten med kurset at du udvikler din identitet som underviser og kan deltage aktivt i relevante beslutninger, der angår studerendes læring.
Kurset indgår i gymnasiesidefaget for biologi, geografi, fysik og kemi og kan dermed bruges til at opfylde de faglige mindstekrav for at undervise i gymnasiet i disse fag. Her kan du læse mere om faglige mindstekrav og faglig kompetence til undervisning i gymnasieskolen.
Link til kursusbeskrivelse: https://kurser.ku.dk/course/nndk22001u/
Link til tilmelding: Hvis du ikke er studerende på KU, skal du tilmelde dig faget via tilmeldingen for enkeltfag: https://science.ku.dk/efter-og-videreuddannelse/enkeltfag/
Matematikkens didaktik er den videnskabelige disciplin som beskæftiger sig med matematik i undervisningsmæssige sammenhænge, og er derfor en central del af den videnskabelige basis for matematik som undervisningsfag. Som anvendt matematisk disciplin adskiller matematikdidaktik sig fra ren matematik ved at omfatte empiriske studier. Kurset giver en ambitiøs introduktion til ny forskningslitteratur og tilsvarende metodologi i matematikdidaktik, med særlig henblik på gymnasial matematik.
Kurset kan indgå i gymnasiesidefaget for matematik og kan dermed bruges til at opfylde de faglige mindstekrav for at undervise i gymnasiet i matematik. Her kan du læse mere om faglige mindstekrav og faglig kompetence til undervisning i gymnasieskolen
Link til kursusbeskrivelse: https://kurser.ku.dk/course/nfka09006u/
Link til tilmelding: Hvis du ikke er studerende på KU, skal du tilmelde dig faget via tilmeldingen for enkeltfag: https://science.ku.dk/efter-og-videreuddannelse/enkeltfag/
På kurset får du en generel indføring i de centrale temaer indenfor naturfagsdidaktikken med gymnasieundervisning som gennemgående eksempel. Kurset er opbygget omkring centrale temaer, herunder: Begrundelser, Læringsteori, Praktisk arbejde, evaluering mm. Ved kursets afslutning forventes du blandt andet at kunne analysere og vurdere konkrete læringssituationer med henblik på deres faglige læringspotentiale, skitsere korte undervisningsforløb, herunder designe og analysere konkrete elevopgaver samt begrunde valg af arbejds- og evalueringsformer.
Kurset indgår i gymnasiesidefaget for biologi, bioteknologi, geografi, matematik, fysik og kemi og kan dermed bruges til at opfylde de faglige mindstekrav for at undervise i gymnasiet i disse fag. Her kan du læse mere om faglige mindstekrav og faglig kompetence til undervisning i gymnasieskolen
Link til kursusbeskrivelse: https://kurser.ku.dk/course/ndia10001u/
Link til tilmelding: Hvis du ikke er studerende på KU, skal du tilmelde dig faget via tilmeldingen for enkeltfag: https://science.ku.dk/efter-og-videreuddannelse/enkeltfag/
Yderligere efter- og videreuddannelsesmuligheder
Du har mulighed for at efter- og videreuddanne dig gennem enkeltfagskurser (også kaldet tompladsordning). Du kan bygge videre på din erfaring, specialisere dig inden for et specifikt emne eller opbygge nye kompetencer. Københavns Universitet udbyder en lang række enkeltfag, hvor der er ledige pladser på bachelor- og kandidatniveau. Det kan du læse mere om her.
Her kan du se en oversigt over de kurser Institut for Naturfagenes Didaktik udbyder.
Nogle af IND's ordinære kurser for studerende, kan også være relevante som efteruddannelseskurser. Vi har erfaring med at tilrettelægge såvel egne kurser som kurser for andre institutter og fakulteter målrettet studerende såvel som undervisere. Vi har desuden deltaget i udvikling af kurser for virksomheder. Kontakt os gerne for at få ideer til kursusudvikling.
IND udbyder en række kurser som lærere kan opnå støtte til at deltage i fra Novo Nordisk Fondens efteruddannelsespulje. Du kan dog også tilmelde dig kurset uden støtte fra NNF. Læs mere.
Skræddersyede kurser og aktiviteter fra IND
Den viden vi har på instituttet fra forsknings- og udviklingsprojekter, tilbyder vi nu i form af skræddersyede skolebaserede kurser og andre aktiviteter på dit gymnasium. Kurserne er velegnede til fx pædagogiske dage eller som opstart på særlige aktiviteter, hvor I vælger at sætte naturvidenskabsundervisningen i fokus. Listen nedenfor er tænkt som inspiration, det endelige program tilrettelægges i samarbejde med jer. Omfang og priser vil afhænge af den nærmere aftale om, hvad I ønsker fra os. Kontakt os derfor snarest muligt for at starte dialogen.
Kontakt: Christine Holm for mere information.
Denne workshop udforsker apps, der kan bruges som videnskabelige instrumenter i naturfagsundervisning. Der vil være mulighed for at afprøve forskellige apps og deltage i en undersøgelsesaktivitet, hvor vi bruger en app. Workshoppen foregår på engelsk.
Dette kursus har ikke et på forhånd fastlagt indhold. Målgruppen er tænkt som undervisere, der har mindst 5-10 års afstand til pædagogikum og som ønsker i fællesskab med kolleger (unge som erfarne) af få inspiration fra den didaktiske forskningsverden. Det nærmere ind-hold og fokus tilpasses det enkelte kursusforløb.
Innovation er et af de nye “buzzwords” i uddannelsesverden. Men hvad dækker begrebet innovation egentligt over i en dansk skolekontekst? På kurset vil vi diskutere, hvad det kan betyde for de enkelte naturvidenskabelige fag at fremme elevernes innovationskompetence. Deltagerne vil med baggrund i erfaringerne fra det hidtil største udviklingsprojekt omkring innovationsfremmende undervisning få sparring til at udvikle undervisningsaktiviteter og evalueringsredskaber, der understøtter elevernes tilegnelse af en fagligt baseret innovationskompetence.
Evaluering er en af de vigtigste veje til at styrke elevers læring og til at forbedre sin undervisning. Og et fokus på læringsmål understøtter dialog mellem lærere og elever. Vi vil specielt arbejde med evalueringsformer, som kan indfange proceskompetencer (at undersøge, modellere, argumentere, være innovativ etc.), og vi vil diskutere, hvorledes de kan bruges såvel formativt som summativt.
Vi arbejder med hele naturfagsgruppen (inkl. matematik), hvor I som lærere tilrettelægger konkrete forløb, hvor eleverne aktivt bliver styrende i deres egen læringsproces gennem undersøgelse, eksperimenter og formidling af resultater. Efter kurset vil hele faggruppen have et fælles sprog og en ramme/metode for at lave undersøgelsesbaseret undervisning.
Vi tilbyder matematikdidaktiske forløb, som fx kan omhandle:
- Udfordringer og muligheder indenfor specifikke matematiske domæner og emner
- Udfordringer og muligheder knyttet til computerbrug i matematikundervisning
- Designforskning og udviklingsarbejde vedr. matematikundervisning, herunder aktionsforskning
Matematikhistoriske perspektiver rummer mange muligheder for integration i undervisningen – både i matematikfaget selv og til tværfaglige samarbejder. Men for at udløse potentialet, kræver det, at eleverne sættes til at arbejde undersøgende med matematikhistorie, fx ved at blive konfronteret med autentiske kilder. Hvis lærergrupper ønsker inspiration til matematikhistoriske emner og forløb, og sparring omkring implementering i undervisningen, så kan din skole rekvirere et kursus fra IND. Se også www.matematikhistorie.dk.
Hvis du også er træt af at tale om ”den naturvidenskabelige metode” i bestemt form, hvis du også synes at matematik er meget mere end regning af typeopgaver, hvis du gerne vil vise videnskabernes samfundsrelevans til dine elever på en ny måde, eller hvis du har andre idéer til at inddrage videnskabsteori i din undervisning i matematik og naturfag, så kan din skole rekvirere et inspirationsforløb med videnskabsteoretikere og videnskabshistorikere fra IND. Vi kan for eksempel diskutere, hvordan eksperimenter og teorier udvikler sig i dynamisk samspil, hvordan der er mere end én matematisk metode, hvorfor matematik er både regelbundet og kreativt, og hvordan grundforskning er relevant både for økonomien og kulturen.
Science centre, museer, akvarier og andre alternative naturvidenskabelige læringsmiljøer byder på en række helt særlige muligheder for læring; muligheder der udgør vigtige variationer i elevers løbende udvikling. Men hvordan udnyttes de muligheder, så besøget ikke bare bliver et 'sodavandsbesøg'? Kurset tager udgangspunkt i den nyeste forskningsbaserede viden til at optimere og understøtte elevers og læreres naturvidenskabelige udbytte af besøget.
Skræddersyede kurser og aktiviteter fra SCIENCE
Det Natur- og Biovidenskabelige fakultet tilbyder ligeledes skræddersyede forskningsbaserede efteruddannelsesforløb specifikt målrettet jeres behov.
Gymnasieforskning og -udvikling
IND huser en stor gruppe af forskere, der gennem mange år har deltaget i forsknings- og udviklingsarbejder i de gymnasiale uddannelser.
MiSU
Master i scienceundervisning tilbyder i foråret 2025 modulet:
It, læring og teknologiforståelse (10 ECTS),
Ansøgningsfrist: 9. december 2024
Nyt hold starter sommer 2025
Kom til online informationsmøde om MiSU den 6. eller 24. februar 2025.
Hør om uddannelsen
og Novo Nordisk Fondens stipendiemuligheder.
www.ind.ku.dk/misu
Matematik- og naturfagsdidaktik
KU's kursuskatalog
På Kurser.ku.dk findes en samlet kursusoversigt for Københavns Universitet