Speciale og andre projekter på IND
Hvis du overvejer at skrive speciale eller et andet projekt på Institut for Naturfagenes Didaktik, kan du bruge denne side til at orientere dig i, hvilke muligheder der findes, og hvad du skal være særlig opmærksom på.
Du har flere forskellige muligheder for at skrive projekt på IND både på din bachelor- og kandidatuddannelse. De gældende regler for projekter skal du altid undersøge på din Uddannelsesside på KUnet.
Speciale
På IND kan du skrive et didaktisk speciale sammen med en vejleder fra IND. Dit speciale vil blive registreret på den uddannelse du er indskrevet på og du kan eventuelt have en medvejleder fra din uddannelse. Sammen med en vejleder definerer du et specialeprojekt og udfylder en Specialekontrakt. Reglerne for specialet findes på KUnet.
Find inspiration til dit speciale på KU Projekt og job.
Bachelorprojekt
Du har mulighed for at skrive dit bachelorprojekt på IND. Sammen med en vejleder definerer du et projekt og udfylder en Bachelorkontrakt. Reglerne for bachelorprojekt findes på KUnet.
Find inspiration til dit bachelorprojekt på KU Projekt og job.
Projekt uden for kursusregi – bacheloruddannelse
På din bacheloruddannelse kan du bruge op til 15 ECTS point på et Projekt uden for kursusregi. Projektet kan udspringe af en specifik faglig interesse og giver mulighed for at dykke ned i et valgfrit emne. Sammen med en faglig vejleder på IND definerer du projektet og skriver en projektbeskrivelse, se KUnet for specifik vejledning til projektbeskrivelsen.
Projekt uden for kursusregi – kandidatuddannelse
På din kandidatuddannelse kan du bruge optil 15 ECTS point på et Projekt uden for kursusregi. Du skal dog være opmærksom på sammensætningen af din kandidatuddannelse, se KUnet for specifik vejledning til opbygning af din kandidatuddannelse. Under menuen Project outside the course scope på din Uddannelsesside på KUnet kan du se vejledning til projektet.
Virksomhedsprojekt
Med et virksomhedsprojekt på IND har du mulighed for at lave et projekt i samarbejde med en virksomhed eller organisation uden for Københavns Universitet. Det kunne være på et gymnasium, et museum eller i en virksomhed der arbejder med naturvidenskabelig formidling. Læs mere om reglerne for virksomhedsprojekt på din Uddannelsesside på KUnet.
Forskningen på IND
På Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) arbejder vi med de specielle udfordringer som er gældende for undervisning og læring i de naturvidenskabelige fag inklusive matematik.
Derfor tiltrækker IND studerende der er interesseret i undervisning, læring og formidling af naturvidenskab i bred forstand og mulighederne er mange for projekter på IND.
Her kan du læse mere om Instituttet og her finder du mere information om Forskergrupperne på IND.
Hvilke projekter kan du lave på IND?
De studerende der vælger at skrive projekter på IND er typisk interesseret i undervisning, uddannelse, formidling og læring og er samtidig nysgerrige på hvad der er specielt for naturfagene. På IND har du mulighed for at dykke ned i konkrete undervisningsforløb, afprøve nye undervisningsformer, undersøge elevers holdninger til naturvidenskab eller finde ud af hvordan museer formidler naturvidenskab.
Eksempler på projekter
I Studenterserien kan du se eksempler på afleverede specialer og bachelorprojekter. De enkelte ansatte har også korte præsentationer af deres forsknings- og interesseområder som du kan blive inspireret af til formuleringen af et projekt. Se https://www.ind.ku.dk/ansatte/
Det skal du overveje inden du begynder
At skrive et didaktisk projekt vil være en udfordring for de fleste studerende på SCIENCE. Du vil komme til at bruge teorier, metoder og lave analyser der minder mere om metoderne der bruges inden for samfundsvidenskaberne og humaniora. Det kan give udfordringer hvis du er vant til at undersøge problemstillinger med en naturvidenskabelig metode. Det kræver en åbenhed og at du sætter dig grundigt ind i det felt du ønsker at undersøge.
''Begyndelsen på specialet synes jeg var svær og forvirrende. Det tog tid at definere og indkredse specialets problemformulering og jeg skulle gøre mig en lang række overvejelser, som jeg ikke var vant til fra fysik. Jeg synes stadigvæk at det kan være svært, at komme fra fysikkens ligninger, som ikke kan diskuteres, til didaktikken, hvor emner kan belyses fra forskellige synsvinkler og hvor ingen af dem nødvendigvis er mere rigtige end andre. Men samtidig kan jeg mærke at min baggrund i fysik gør det nemt for mig hurtigt og simpelt at opstille en problemstilling overskueligt, som et system af variable der kan hver især har en effekt på problemstillingen.''
Trine, fysiker - tidligere specialestuderende på IND.
Hvem skal du kontakte på IND?
Mange studerende møder forskere fra IND gennem vores kurser på bachelor- og kandidatuddannelserne. Du er velkommen til at kontakte den kursusansvarlige og spørge hvem der evt. kunne være vejleder på dit projekt. Du er også altid velkommen til at kontakte viceinstitutleder for undervisning på vilu@ind.ku.dk.
Litteratur om naturfagsdidaktik
Her kan du se en liste med relevant litteratur om naturfagsdidaktik, som vi løbende opdaterer. Vi anbefaler at du orienterer dig i litteraturen og får en fornemmelse for feltet inden eller i starten af din projektperiode.
International handbook of science education
Teaching for Quality Learning At University
Invitation til matematikkens videnskabsteori
Pladser til speciale- og projektstuderende
IND råder over en række arbejdspladser reserveret til projektstuderende. Alt efter hvor mange studerende der er på instituttet, kan vi tilbyde en plads. Du aftaler sammen med din vejleder i hvilket omfang, du har brug for en plads og I kontakter Christina Larsen som koordinerer pladserne.
Arrangementer på IND
Som projektstuderende på IND kan det være relevant for dig at deltage i vores arrangementer, her vil du få mulighed for at høre om den nyeste forskning inden for didaktik og undervisning. Det er også her vi selv diskuterer vores projekter og bliver klogere på hinandens forskning. Det kan derfor være en måde at lære instituttet og de ansatte bedre at kende og måske kan du få inspiration til dit eget projekt.
IND har en fast seminarrække – INDsigt- som er åben for alle. Arrangementerne er gratis, men der kræves tilmelding.
Interne arrangementer som seminarer, fødselsdagskage, gæsteforelæsninger etc. annonceres pr. mail. Når du har underskrevet en kontrakt til dit projekt kan du sende en mail til Christina Larsen for at komme på den interne mailliste for studerende.
Du kan desuden holde dig orienteret om nyheder og begivenheder på instituttets hjemmeside.
Litteratur om specialeskrivning
Vi har samlet en liste af forskellige ressourcer, som kan være nyttige under din projektperiode. https://www.ind.ku.dk/online_ressourcer/specialeskrivning/
Informationsfolder
Her kan du downloade vores informationsfolder til studerende ved IND. Informationsfolderen indeholder oplysninger om retningslinjer for brug af projekt- og specialepladser ved IND.
Publicering i Studenterserien
Efter du har afleveret dit bachelorprojekt eller speciale vil vi gerne publicere din rapport i vores Studenterserie. Studenterserien fungerer primært som inspiration til nye projektstuderende, men er også en måde at vise de projekter vi laver frem.
Karrieremuligheder
Alle studerende der skriver speciale på IND får deres kandidatgrad og dermed titel fra den uddannelse de er indskrevet på. Derfor er der ikke forskel i den titel du modtager som kandidat i forhold til dine medstuderende.
Studerende som tidligere har valgt at tage gymnasietilvalg, som en del af deres uddannelse, kan med et speciale fra IND undervise i gymnasieskolen på lige fod med andre kandidater
Erfaringshistorier fra tidligere IND studerende
Vi har samlet en række forskellige historier fra nuværende og tidligere studerende på IND. Formålet er at vise at motivationerne bag og vejene til at skrive projekt på IND er meget forskellige og mulighederne er mange.
"Jeg har siden det første år på studiet gerne ville være gymnasielærer. Da det blev tid til at overveje emne for specialet, gjorde jeg mig mange tanker om livet efter studiet. Jeg var helt sikker på, at mit speciale skulle være relevant for min fremtid. Da jeg selv kommer fra en gymnasiefremmed familie, ville jeg gerne have at dette fik en central rolle i opgaven og sammen med min vejleder fik vi arbejdet os ind på et emne. Forløbet med specialet har været en fantastisk oplevelse indtil nu. Atmosfæren på instituttet er helt fantastisk, man føler sig velkommen og man kan spørge alle om hjælp til sin opgave. Planen er, at jeg efterfølgende skal undervise på et gymnasium, hvor jeg kan gøre brug af mine erfaringer fra specialet, herunder især af planlægningen og udførelsen af Inquiry Teaching."
Nina, biolog – tidligere specialestuderende på IND.
Jeg besluttede mig for at finde ud af hvordan man selv kan lave bæredygtige alternativer til spagnum til potteplanter, lukkede højbede og forkultivering (altså pottemuld DIY). Derefter ville jeg formidle min viden videre.
For mig var det en fantastisk mulighed, at lave speciale på tværs af to institutter (SCIENCE og IND). Det har givet mit speciale de kvaliteter, som var nødvendigt for at opfylde mine egne krav til specialet.
Gennem mit speciale har jeg lært, at det tager lang tid og mange overvejelser, at lave god skriftlig formidling. Fra projekter på studier er jeg vant til, at jappe meget information ned på kort tid – så det var en svær omstilling.
Nu arbejder jeg i en mindre konsulentvirksomhed som rådgiver indenfor affaldshåndtering. Jeg forsøger at anvende de regler om formidling, jeg har lært på IND, så vores kunder kan få en god læseoplevelse, når de læser vores rapporter.
Julie, agronom - tidligere specialestuderende på IND.
Mit speciale handler om formålet med talentudvikling. Jeg har også skrevet bachelorprojekt i naturfagsdidaktik og har vidst i lang tid, at jeg ville skrive mit speciale i naturfagsdidaktik. Jeg har dog været meget i tvivl om hvad jeg skulle skrive om. Jeg brugte nok omtrent 2 måneder på at finde ud af, hvad jeg skulle skrive om, men så blev jeg inviteret med på en konference om talentudvikling og fandt et spændende emne der.
Rigtig meget af min tid er gået med at finde hoved og hale i det felt jeg beskæftiger mig med. Det kan nogen gange virke lidt frustrerende, at man ikke føler, man kommer nogen vegne og at litteraturen nogen gange modsiger sig selv, især når man kommer fra fysik. Så er det godt, at der er andre i "observatoriet", man kan snakke med og få hjælp fra. Alle herinde virker interesserede i hvad man laver og kan som regel pege en i nye spændende retninger, og så er det bare med at vælge den, man selv finder mest spændende.
Jeppe, fysiker - specialestuderende på IND.
Spørgsmål om undervisning på IND
Har du generelle spørgsmål vedrørende undervisning på IND, kan du rette henvendelse til viceinstitutleder for undervisning på vilu@ind.ku.dk.