Jasmin: Fantastisk at kunne hjælpe elever, der har opgivet matematik
Jasmin Madsen fik aldrig taget didaktik-kurset, mens hun studerede matematik. Men efter en ilddåb som gymnasielærer er hun glad for, at hun ventede.
Det var egentlig mest en pligtansøgning, som Jasmin Madsen efter sit speciale sendte til Brøndby Gymnasium. Men den blev prompte besvaret med opkald fra gymnasiet, der akut manglede i matematiklærer.
“En halv time efter jobsamtalen fik jeg tilbudt jobbet. Så tænkte jeg, nu prøver jeg det her,” fortæller Jasmin Madsen.
Jasmin Madsen får tildelt et 1. hf-hold og to 1.g klasser med matematik på B-niveau, der ikke har valgt en naturvidenskabelig retning. Og får at vide, at klasserne både er ustyrlige og fagligt bagude.
“Det var den årgang, der gik i 9. under Corona. Så jeg havde et arbejde foran mig.”
Alligevel får Jasmin Madsen en god start og et godt forhold til nogle elever, som ellers har givet op på matematikken.
“Jeg mødte nogle elever, som tænkte, at matematik ikke var noget, de nogensinde kunne lære. Men det lykkedes at få dem til at tage det som en chance,” fortæller hun.
“Det var fantastisk at kunne hjælpe nogle elever, der ellers syntes at matematik var det værste nogensinde, med at finde ud af, at de faktisk godt kan finde ud af det. Hvis de får det i det rigtige tempo på den rigtige måde.”
Vil du være gymnasielærer?
For at blive gymnasielærer skal du gennemføre en kandidatuddannelse, helst med to fag, som begge giver dig kompetencer til at undervise på et gymnasium.
Du starter med at søge om optagelse på én bacheloruddannelse og senere vælge gymnasiesidefag.
Som færdig kandidat fra KU skal du søge ansættelse ved en gymnasial uddannelse og gennemføre pædagogikum inden for det første år for at opnå pædagogisk kompetence.
Lærer kan man altid blive
Jasmin Madsen havde ellers ikke formet sit studie i retning af et lærerjob.
“Jeg har havde ingen specifikke planer, da jeg søgte ind på studiet. Jeg skulle bare lave mere matematik,“ fortæller hun.
“Undervejs snuste jeg lidt til datalogi og lidt til statistik for at se, hvad verden går ud på, hvis man ikke bare sidder og laver matematik. Men det var ikke noget jeg tænkte, jeg skulle arbejde med.”
På kandidaten gik Jasmin Madsen tilbage til at dyrke matematikken, og afleverede sit speciale i analytisk talteori uden at have taget kurset i gymnasiedidaktik, som ellers er obligatorisk, hvis man gerne vil tage et pædagogikum.
“Jeg havde overvejet at holde muligheden for at blive gymnasielærer åben. Men der var også en fortælling om, at det kan man altid blive. Så det tænkte jeg, jeg nok skulle finde ud, hvis det var.”
Udskød pædagogikum for at følge elever
Det var lidt den samme indstilling, som Jasmin Madsen trak på, da hun pludselig stod overfor et lokale fyldt med unge mennesker, for hvem matematikken var et mysterie.
“Jeg udnyttede, at jeg var ny, og endnu ikke havde stress over, at elever skal til eksamen på et tidspunkt. Jeg skulle bare have dem til at lære et eller andet,” fortæller Jasmin Madsen.
“Jeg fulgte det, der stod i lærebogen, men ingen fattede noget. Så vi spolede tiden tilbage og lavede nogle mere simple ting. Der var nok nogen, der kedede sig, men der var mange, der havde brug for det. Der var elever, der fortalte, at de aldrig har fattet det med ligninger, og nu kan de løse dem.”
Det var fantastisk at kunne hjælpe nogle elever, der ellers syntes at matematik var det værste nogensinde.
Jasmin Madsen har i dag en fast stilling på Brøndby Gymnasium, og har udskudt sit pædagogikum med et år for at kunne være med til at afslutte sine matematikhold.
“Jeg fik virkelig knyttet mig til de her elever, så jeg skulle bare være der, når de blev færdige.”
Oplevet at mangle didaktisk værktøj
Selvom Jasmin Madsen nu må læse det manglende didaktik-kursus midt i en travl eksamensperiode, er hun glad for at hun ventede.
"Hvis jeg havde taget faget, mens jeg studerede, tror jeg, jeg ville have været mere skeptisk. Og måske tænkt, at eleverne bare skulle lære noget rigtig matematik,” fortæller Jasmin Madsen.
“Nu hvor jeg har været ude og oplevet situationer, hvor man står og mangler et værktøj, så ved jeg, at det giver rigtig god mening. Så for mig har det fungeret godt,“ fortæller hun.
Det samme har den ellers lidt tilfældige ilddåb som gymnasielærer.
“Jeg får lov til at blive ved med at lave matematik, jeg møder en masse unge mennesker, og jeg indgår i et fællesskab med andre lærere, som også brænder for faget og for undervisning. Så det er fantastisk.”