Julie: Jeg opdagede, at jeg kan være lærer på min egen måde
Julie Siv Mikkelsen tog orlov fra studiet for at teste ideen om at blive gymnasielærer. Nu er hun overbevist om, at hun skal undervise.
Det var i sidste øjeblik, Julie Siv Mikkelsen fravalgte den rene geografi til fordel for et sidefag i matematik – og dermed muligheden for at blive gymnasielærer. Og selv efter valget var hun i tvivl om pladsen foran tavlen passede til hende.
“Det falder mig ikke naturligt at stille mig op foran en masse mennesker og snakke,” fortæller hun.
Derfor havde Julie Siv Mikkelsen brug for at undersøge, om rollen som gymnasielærer også var rigtig til hende.
“Jeg turde ikke fortsætte i den retning uden at få bekræftet, at jeg var på den rigtige hylde,” siger hun.
“Jeg var nødt til at afprøve, om jeg kunne trives i at stå foran en klasse og undervise, og det havde jeg ikke haft mulighed for på universitetet.”
Vil du være gymnasielærer?
For at blive gymnasielærer skal du gennemføre en kandidatuddannelse, helst med to fag, som begge giver dig kompetencer til at undervise på et gymnasium.
Du starter med at søge om optagelse på én bacheloruddannelse og senere vælge gymnasiesidefag.
Som færdig kandidat fra KU skal du søge ansættelse ved en gymnasial uddannelse og gennemføre pædagogikum inden for det første år for at opnå pædagogisk kompetence.
Du kan læse mere her.
Tage lærer-kasketten på
Efter bacheloren tog Julie Siv Mikkelsen orlov fra studiet og fik et vikariat på et gymnasium samt flere andre undervisningsjobs ved siden af.
I løbet af det år fik hun bekræftet, at man ikke behøver at elske rampelyset for at elske at undervise.
“Der er ikke kun én bestemt måde at være lærer på,” siger hun.
“Jeg har selv haft gode lærere, som var meget på og udadvendte, men også mange, som ikke var det. Jeg oplevede, at jeg kan tage lærer-kasketten på, snakke højt og være en autoritet, når situationen kræver det. Men også at der er plads til, at jeg kan være lære på min egen måde. Og jeg fik god respons på min undervisning fra både elever og kollegaer.”
En øjenåbner
Julie Siv Mikkelsen havde egentlig ikke skænket jobbet som gymnasielærer en tanke, da hun søgte ind på geografi på Københavns Universitet.
Hun forestillede sig at være kulturgeograf og lave projekter for en NGO i Afrika. Indtil hun på et studiearrangement om mulige jobs for geografer mødte en gymnasielærer.
“Det var en øjenåbner,” fortæller hun.
Jeg oplevede, at jeg kan tage lærer-kasketten på, snakke højt og være en autoritet, når situationen kræver det. Men også at der er plads til, at jeg kan være lære på min egen måde.
“Jeg blev meget inspireret og kunne spejle mig i det, han fortalte. Han virkede som en lærer, jeg også gerne ville have haft.”
Derfor endte Julie Siv Mikkelsen med at vælge sit sidefag dagen før deadline.
“Det var en dør, jeg gerne ville holde åben,” siger hun.
“Selvom man tager et sidefag, betyder det jo ikke, at man skal blive gymnasielærer. Man kan bruge fagkombinationer i alle mulige sammenhænge. Derfor var det også en del af min overvejelse, at mit sidefag kunne spille sammen med geografien.“
At få alt til at handle om gymnasiet
I dag læser Julie Siv Mikkelsen på kandidaten og bruger al den valgfrihed, uddannelsen tilbyder, til at blive klædt på som gymnasielærer - for eksempel ved at lave virksomhedsprojekt hos et gymnasium.
“Over tre måneder fulgte jeg en lærer for at blive klogere på undersøgelsesbaseret undervisning. Og det lærte jeg rigtig meget af,” fortæller hun.
“Det er der måske mange, der ikke tænker over som en mulighed, fordi man ikke tænker på et gymnasium som en virksomhed. Men det er noget, som jeg helt klart vil anbefale andre at gøre.”