18. januar 2023

Natacha: Jeg var interesseret i, hvordan matematisk viden skabes

Uddannelse

Natacha Nielsen læser matematik og skrev sin bachelor inden for videnskabsteori. Hendes plan er at blive gymnasielærer efter endt uddannelse. 

Natacha Nielsen
Det er super interessant at fundere over, hvorfor vi gør, som vi gør i matematik, siger Natacha Nielsen. 

Da den italienske matematiker Olivia Caramello i 2010 præsenterede sin forskning inden for kategoriteori, blev hun mødt med skepsis fra flere af feltets koryfæer.  

Kritikerne anklagede Caramello for at udgive viden, som var almen kendt blandt professorer med 40 års erfaring. Men - lød forsvaret siden fra Olivia Caramello – når den såkaldt almene viden ikke er udgivet, hvorfra ved I det så? 

“Kontroversen omkring Caramellos arbejde rejser spørgsmålet om, hvad der anerkendes som matematisk viden. Og det er ikke det eneste eksempel på denne konflikt,” forklarer Natacha Nielsen, der i sin bachelor på matematik undersøgte sociale aspekter i matematikkens reviewproces.   

“Vi skal ikke forestille os, at matematikken skabes af matematikere, der sidder hver for sig og laver beviser. For det er ikke rigtigt. Matematisk praksis er designet sådan, at sociale strukturer kan påvirke måden, vi evaluerer matematisk viden på - og det er denne historie et eksempel på,” fortæller hun.  

Fulgte interessen 

Natacha Nielsen var tidligt klar over, at hun ville skrive sit bachelorprojekt inden for matematikken videnskabsteori.  

“Jeg fulgte min interesse. At fundere over, hvorfor vi gør, som vi gør i matematik, er super interessant,” siger Natacha Nielsen.  

Men hvad emnet nærmere bestemt skulle være, vidste hun ikke. 

“Jeg mødtes med Henrik, min vejleder, og vi begyndte at brainstorme over, hvad jeg synes var interessant, og hvilke problemstillinger jeg kunne kigge mere på. Henrik var rigtig gode til at spore mig ind på, hvad jeg kunne nå, og hvad der passede til min interesse og hvad jeg ville bagefter,” fortæller Natacha Nielsen.   

“Jeg kom frem til, at jeg gerne ville skrive om, hvordan vi skaber viden i matematik. Det var et af mine hovedspørgsmål, og det, jeg var allermest interesseret i.  Men jeg måtte også forholde mig til, hvad man realistisk kan nå at undersøge i et bachelorprojekt. Så ud af det kæmpe emne valgte jeg, at snævre mit fokus ind til reviewprocessen og særligt de sociale aspekter af processen," siger hun. 

"Reviewprocessen repræsenterer en måde, hvorpå matematisk viden bliver skabt, og der eksisterede allerede forskellige former for undersøgelser af processen, som jeg kunne tage afsæt i."

Chance for at prøve andre veje 

Når kandidaten er i hus, vil Natacha Nielsen gerne være gymnasielærer.  

“Jeg tænkte, at bacheloren var min chance for at udforske nogle andre veje, som jeg måske synes er lige så interessante som det at lære fra mig, men som jeg ikke får så meget mulighed for at beskæftige mig med senere," forklarer hun.  

“Men jeg tror også på, at jeg kan bruge det her perspektiv på matematikken, hvis jeg senere skal kunne undervise elever i, hvorfor den matematiske viden er interessant.”  

Træk på vejleder 

En af de vigtigste lektier, Natacha Nielsen tager videre fra bachelorprojektet, er vigtigheden af en god arbejdsplan.  

“Du skal skrive over fire måneder, så at have en plan er vigtigt. For mig fungerede det godt at skrive højere mål, end var helt nødvendige, så jeg var godt med, selv hvis jeg ikke altid nåede dem.”  

Hun anbefaler også, at man forsøger at illustrere sine pointer med diagrammer eller figurer, hvis det giver mening og tiden tillader det.  

“Det er træls for alle at få stukket 40 siders ren tekst i hovedet,” pointerer hun.  

Endelig skal man huske at trække på sin vejleder.  

“Der var øjeblikke, hvor jeg var i tvivl om, det jeg lavede, var nok til en opgave. Og jeg blev i tvivl om, hvor meget matematik, jeg skulle have med. Men i de tilfælde var min vejleder god til at sige, hvad jeg havde brug for, for at komme i mål.” 

Emner