The Abstraction Gap - transition from arithmetic to algebra through resources and modeling
Ph.d.-projekt
’Abstraktionskløften – overgangen fra aritmetik til algebra ved hjælp af ressourcer og modeller’ havde som formål at undersøge lærere og elevers udfordringer med overgangen fra aritmetik til algebra i folkeskolen, samt hvordan og i hvilket omfang tilpassede forskningsbaserede ressourcer kunne hjælpe matematiklærerne med at bygge bro over abstraktionskløften. Den antropologiske teori om det didaktiske blev anvendt som ny tilgang til at undersøge disse spørgsmål i et internationalt perspektiv.
ENGLISH:
‘The Abstraction Gap - transition from arithmetic to algebra through resources and modeling’ aimed to investigate the transition from arithmetic to algebra as a challenge for teachers in Danish lower secondary school; and explored if and how research based resources – when adapted to this context - can support teachers’ efforts to meet this challenge. The Anthropological Theory of the Didactic was used to offer a new approach to support this investigation in an international perspective.
Report:
The transition from arithmetic to algebra
- Diagnosis-based experiment use of resources from Japan
Samarbejdspartnere
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole
Projektleder
Ph.d.-studerende Pia Beck Tonnesen
Vejledere
Prof. Carl Winsløw (primære vejleder på IND/KU), adjunkt Britta Eyrich Jessen (sekundær vejl. IND/KU), lektor/Ph.D. Klaus Rasmussen (vejleder på Københavns professionshøjskole)
Projektperiode
01.01.2021 – 31.12.2024